Bufferkapasitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Bufferen

Heisann,

Jeg jobber med en rapport i kapittelet om bufferet og ble litt usikker på kordan eg skulle regne ut et stykke.
Hvis man har har en buffer bestående av CH3COOH/CH3COO-, og tilsetter 0,1M NaOH. For å finne bufferkapasiteten til denne bruker jeg bufferligningen (pH = pKa + log (base/syre) ). Men regner jeg først om tilsatt NaOH til antall mol tilsatt, og så trekker dette bra syren i (base/syre) og legger til for basen? Vil jeg da finne bufferkapasiteten? :) :?
Bufferen

* edit: sku selvsagt stå "...trekker fra syren" :wink:
Bufferen

* edit: sku selvsagt stå "...trekker fra syren" :wink:
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Hvis du lager deg en bruker på forumet (oppe til høyre her) og logger deg inn, så vil du kunne endre postingen din når du oppdager noe feil.
skf95
Descartes
Descartes

Bufferkapasitet er definert som hvor mange mol sterk syre eller sterk base du kan tilsette 1 L av en buffer før den kommer ut av bufferområdet, det vil si når bufferen får en pH på [tex]pH=pKa \pm 1[/tex]. La oss si du tilsetter [tex]x[/tex] mol syre. Da får du likningen

[tex]pH-1=pKa+ log \frac{base-x}{syre+x}[/tex]

"base" og "syre" er konsentrasjonene før du tilsetter syren, og pKa finner du i tabellen. pH i bufferen før du tilsetter syren må du regne ut. Løs med hensyn på [tex]x[/tex], og du finner bufferkapasiteten (husk å gang opp så du får 1L av løsningen, om den ikke allerede er 1 L).

Om du skal regne som om du tilsetter syre eller base, bestemmes av hva du kan tilsette minst av før du sprenger bufferen. Er pH i bufferen over pKa, altså på den basiske siden, kan du tilsette mindre base enn syre før bufferen sprenges. Dermed må du regne som om du tilsetter base (istedet for syre).
Bufferen

skf95 wrote:Bufferkapasitet er definert som hvor mange mol sterk syre eller sterk base du kan tilsette 1 L av en buffer før den kommer ut av bufferområdet, det vil si når bufferen får en pH på [tex]pH=pKa \pm 1[/tex]. La oss si du tilsetter [tex]x[/tex] mol syre. Da får du likningen

[tex]pH-1=pKa+ log \frac{base-x}{syre+x}[/tex]

"base" og "syre" er konsentrasjonene før du tilsetter syren, og pKa finner du i tabellen. pH i bufferen før du tilsetter syren må du regne ut. Løs med hensyn på [tex]x[/tex], og du finner bufferkapasiteten (husk å gang opp så du får 1L av løsningen, om den ikke allerede er 1 L).

Om du skal regne som om du tilsetter syre eller base, bestemmes av hva du kan tilsette minst av før du sprenger bufferen. Er pH i bufferen over pKa, altså på den basiske siden, kan du tilsette mindre base enn syre før bufferen sprenges. Dermed må du regne som om du tilsetter base (istedet for syre).

Jeg ville løst den slik om jeg skulle funnet bufferkapasiteten basert på hvor mye syre/base vi kunne tilsatt - men her skal vi finne bufferkapasiteten etter at vi har fortynnet bufferen og før vi fortynnet den. Når vi hadde fortynnet den andre tilsatte vi base i et glass og syre i det andre. Det samme gjorde vi for den ufortynnede. I følge "rapport-oppskriften" skal vi regne bufferkapasiteten ut i fra dette.. :?
Post Reply