Og hvordan plotter jeg inn de ulike x verdiene på min casio-kalkulator?
Pleier å gå inn på range og skrive inn under "start" og "end" og "Pitch", men det går jo ikke når det ikke er samme avstand mellom tallene?
Innhengning, areal
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Fikk det til 
Er man nødt til å legge inn toppunktet som egen x-verdi også??
Er det allikevel ikke slik at det skal være en viss form for symmetri i verditabellen? Slik at de samme tabellene går igjen? Det ble det jo ikke her..

Er man nødt til å legge inn toppunktet som egen x-verdi også??
Er det allikevel ikke slik at det skal være en viss form for symmetri i verditabellen? Slik at de samme tabellene går igjen? Det ble det jo ikke her..
Litt usikker på hva du mener. Det er ingen punkter man må legge inn. Kalkulatoren lager vel såvidt jeg husker bare en tabell basert på intervaller du har oppgitt (f.eks. $x$ mellom 0 og 80 med intervaller på 10). Den klarer uansett fint å lage grafen på egen hånd uansett hvilke punkter som er valgt i tabellen. Hvis du derimot skal tegne grafen for hånd, så er det greit å finne topp-/bunnpunkt og nullpunkt først, slik at du har noe å gå etter. Deretter er det egentlig bare kvantitet som gjelder, bare å dytte inn så mange punkter du føler du trenger til grafen din er smooth og fin.victora__ wrote:Er man nødt til å legge inn toppunktet som egen x-verdi også??

Hva mener du med "symmetri i verditabellen"? Eller "at de samme tabellene går igjen"? Jeg vet ikke helt om jeg skjønte dette. Er det at kalkulatoren gir deg "runde" $x$-verdier, som 10, 20, 30 osv, du mener, mens vi manuelt har funnet et toppunkt på 38,25..? Det har i så fall ingenting å si, men som sagt så spiller det overhodet ingen rolle for kalkulatoren hvilke verdier du velger, mens hvis du skal lage tabell og graf på papir, så går man gjerne ut fra topp-/bunnpunkt og nullpunkt, uansett hvilke $x$-verdier dette måtte vise seg å være.