Potens og standardform

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Makaveli15

Heisann. Jeg prøver å løse noen eksamensoppgaver, men har ikke fasit til selve oppgavene. Hadde satt pris på om noen har vist meg riktig regnemåte slik at jeg kommer frem til svaret.


Image

Image

Image

Image
Realist1
Euclid
Euclid
Posts: 1993
Joined: 30/01-2007 20:39

Makaveli15 wrote:Hadde satt pris på om noen har vist meg riktig regnemåte slik at jeg kommer frem til svaret.
Hei! Jeg har et annet forslag; du viser hva du har tenkt og prøvd, så hjelper jeg deg med å finne ut hvorfor det ikke funker, og guider deg inn på riktig spor! :)
lenge siden

Det er ei stund siden jeg holdt på med dette, men har man ledig tid så :)
Noen rette meg viss de er uenig eller gidder å regne på de forskjellige systemene, jeg har vist fremgangsmåten.
Ser at det kanskje er slik at at man skal la folk prøve først, men det går jeg utifra at folk har gjort når de poster

4 Standardform
$36 200 = 3,62 * 10^4$
$0,000642 = 6,42*10^{-4}$
$53 millioner = 53 000 000 = 5,3*10^{7}$
$0,034*10^{-2} = 3,4*10^{-4}$

Oljefodet 5 millioner mennesker =$5*10^6$ mennesker og 3000 milliarder kr = $3*10^{12}$kr
$ \frac{3*10^{12}}{5*10^6} = 6*10^5 $

dvs hver person får 600 000 kr

5 på denne bruker vi det fine trikset med å skifte fortegn på potens når vi flytter den over/under brøkstrek
$ \frac{5*10^5*6*10^6}{2,5*10^{-4}}= \frac{5*10^5*6*10^6*10^4}{2,5} = \frac{5*6}{2,5} *10^{5+6+4} = 12*10^{15}=1,2*10^{16} $

3 oppgave 2
titallsystemet regner jeg med det kjenner, det er det vi alltid bruker og det som er vanlig
totallsystemet funker som kjent slik som under. og logikken er den samme med de andre tallsystemere du bytter ut 2 med et annet tall
$ 2^3 $ $2^2 $ $2^1 $ $2^0 $
8 , 4 , 2 , 1
Her kan vi da komme frem til at 4 fra titall og 100 fra andre er samme viss du setter inn 100 i totall får du 4.

Sånn fortsetter det med resten og jeg gidder ikke skrive dem ned nå.litt mye pirk

4 er mer av det vi så i den over

la oss begynne med å se at vi har skjønt hva som skjer når vi har 4 som grunntall

123

ok
en av ($4^2 = 16$) = 16
to av ($4^1 = 4 $) = 4*2 =8
tre av ($4^0 = 1$) = 3*1 = 3
Dette gir 16+8+3 =27
Da har vi forstått firetallsystemet

$2^4 = 16$ en av denne 16
$2^3 = 8 $ en av denne 8
$2^2 = 4 $ ingen av denne 0
$2^1 = 2 $ en av denne 2
$2^0 = 1 $ en av denne 1

Dette gir oss 11011 i totallsystemet

101010
samme som
$2^5 = 32$vi har 1
$2^4 = 16 $vi har 0
$2^3 = 8 $vi har 1
$2^2 = 4$vi har 0
$2^1 = 2$vi har 1
$2^0 = 1$ vi har 0

Dette summeres opp til 32+8+2 =42 i titallsystemet

for å få dette til firetallsystemet ser vi på
$4^3 = 64 $ uakuelt for oss
$4^2 = 16$ da tav vi to av denne = 32
$4^1 = 4 $ = ta med to her også = 8
$4^0 = 1$ = 3*1 = 3 og tar med to herfra også = 2
Dette gir oss 32+8+2 = 42, det stemmer med titallsystemet og svare inn i tabellen er 0222
Makaveli15

Tusen hjertlig takk, jeg satt og regnet meg fram til svarene ettersom realist1 ønsket at jeg jobbet på egenhånd :) Fremgangsmåtene til oppgavene var til stor hjelp, mann tenker "aha" etter å ha studert løsningene. Hadde litt problemer med tallsystemer fortsatt, men ser på youtube filmer der folk lærer bort hvordan det skal gjøres :) Takk igjen og ha en god helg :D
Post Reply