Matte-muntlig

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
anonym..

Hei! Jeg skal ha matte-muntlig til uka :roll:
Jeg skal innom mest mulige områder av matten, og oppgaven min er på tur! Jeg skal på en lang tur.. Blir en reise egentlig. Så lurer jeg på om noen har noe tips til meg da? Jeg har laget noen ting.. Men veeeldig fint om noen kan komme med forslag! Har aldri gjort detta her*-)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Den oppgaven fikk jeg også i 10.klasse mener jeg å huske..

Det vi gjorde var å si at vi dro til London. I London gikk vi i plantearion og målte volumet av halvkula i taket, deretter tok vi the tube og regnet ut hvor mange prosent folk det var i vognen vår av hele toget.. Så sa vi masse annet piss også, men det har jeg glemt..

:)
Gjest

okei.. takk :wink:
Noen fler som har noe tips? Jeg må liksom vise alle forskjellige saker og ting.. og står ganske stille nå, egentlig..
Gjest

du kan td rekna på ulike prisar. finne prosentvise skilnader. framandt valutta er alltid ein slager ;)
JupiterIV
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 33
Registrert: 22/10-2005 20:26

tenk at du drar på et friidrett stevne der du reiser. Da kan du foreksempel regne ut massetettheten til kula i kulestøt. regne ut hastigheten til de som løper 100 meter og feks finne ut hva verdensrekordholderen på 3000m bruker pr 60m. Du kan også regne ut hvor stort forsprang du må ha dersom de skal ha muligheten til å slå en profesjonell sprinter på 100m.

Du kan også regne ut hvor mye lenger det blir å løpe feks en 5000 meter på bane dersom du løper i ytterste (i stedet for innerste) bane.
There is always room for improvement even for the best!
Gjest

hello...hehe :oops: :P
teezer
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 06/02-2006 13:34

Bruk fantasien :lol: alt behøver vell ikke vær e helt sant?
Svar