[tex]x^3-2ax^2+x:x-a = x^2-ax+(x-a^2x)/(x-a)[/tex]
Litt mye jobb med å skrive inn utregningen på mobil, men kan noen sjekke om svaret er feil? Om det er feil kan jeg skrive inn utregningen, for å finne ut hvor jeg har gjort feil. Jeg skulle finne resten, og mener da at den blir [tex]x(1-a^2)[/tex]
Polynomdivisjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg prøvde med Wolfram, men den kunne bare gi meg nullpunktene.
http://m.wolframalpha.com/input/?i=x%5E ... -a&x=7&y=7
Jeg er veldig nysgjerrig på om jeg har gjort det riktig, fordi det var en oppgave jeg fikk på eksamen. Det var flervalg, og [tex]x(1-a^2)[/tex] var ikke et alternativ, fasiten sier at riktig svar er [tex]a(1-a^2)[/tex]. Jeg skjønner ikke hvordan det blir det, så håper noen kan gi hjelpe.
http://m.wolframalpha.com/input/?i=x%5E ... -a&x=7&y=7
Jeg er veldig nysgjerrig på om jeg har gjort det riktig, fordi det var en oppgave jeg fikk på eksamen. Det var flervalg, og [tex]x(1-a^2)[/tex] var ikke et alternativ, fasiten sier at riktig svar er [tex]a(1-a^2)[/tex]. Jeg skjønner ikke hvordan det blir det, så håper noen kan gi hjelpe.
Hehe jeg ser det nå.
Jeg gjorde samme tabbe som deg når jeg regnte i hodet, og det var at jeg glemte å dele [tex]x(1-a^2)[/tex] på [tex](x-a)[/tex].
Når du gjør det, får du:
[tex]x^2 - ax + 1 - a^2[/tex]
Hvis du da ganger konstanten inn i nevneren, ser du at det blir riktig?
Jeg gjorde samme tabbe som deg når jeg regnte i hodet, og det var at jeg glemte å dele [tex]x(1-a^2)[/tex] på [tex](x-a)[/tex].
Når du gjør det, får du:
[tex]x^2 - ax + 1 - a^2[/tex]
Hvis du da ganger konstanten inn i nevneren, ser du at det blir riktig?
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Men hvorfor må jeg dele de? Resten er vel kun telleren i det siste leddet av "svaret", ikke hele brøken.
Du er vel enig at du etter hvert står igjen med
[tex]x(1 - a^2)[/tex] ?
Dette leddet må du dele [tex]x-a[/tex] på, og da får du:
[tex](x^3 - 2ax^2 + x):(x-a) = x^2 - ax + 1 - a ^2[/tex]
Ganger du konstanten [tex](1-a^2)[/tex] inn i nevneren, får du til slutt resten som fasiten oppgir.
Hvis ikke du skjønner hvorfor du må dele dette siste leddet på [tex]x-a[/tex], kan du jo prøve å sette [tex]a[/tex] lik [tex]1[/tex], f. eks. og utføre polynomdivisjon.
[tex]x(1 - a^2)[/tex] ?
Dette leddet må du dele [tex]x-a[/tex] på, og da får du:
[tex](x^3 - 2ax^2 + x):(x-a) = x^2 - ax + 1 - a ^2[/tex]
Ganger du konstanten [tex](1-a^2)[/tex] inn i nevneren, får du til slutt resten som fasiten oppgir.
Hvis ikke du skjønner hvorfor du må dele dette siste leddet på [tex]x-a[/tex], kan du jo prøve å sette [tex]a[/tex] lik [tex]1[/tex], f. eks. og utføre polynomdivisjon.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU