Geogebra på eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
snikky

Hei!

Jeg skal ta matte 1p, s1 og s2 som privatist. Da jeg gikk på Vgs brukte vi kun kalkulator på eksamen. Men til disse eksamene har jeg lært meg noen av funksjonene til GeoGebra for å spare tid.

Men siden jeg ikke har fulgt noen undervisning er jeg veldig usikker på hvordan jeg fører inn GeoGebra på eksamen. Har noen tip/veiledning? Evt en bra link? Finner det ikke, og privatistweb er ikke så hjelpsomme.

Med kalkulatoren skriver jeg jo inn alle tastetrykk. Hvordan gjøres dette med GeoGebra?
Er det trekk i karakter hvis man bruker både kalkulator og GeoGebra? Evt om man bør bruke kun ett hjelpemiddel per oppgave, eller er det det samme?

Mange spørsmål! Men jeg håper på at noen kan hjelpe meg :D
Zewadir
Cantor
Cantor

Det jeg har fått vite er å skrive:

Geogebra

Verktøyet (CAS, grafisk, regneark...)

Løsningstype (likning med x, kurve, funksjon) I hovedsak hvilken kommando du bruker.

Nøyaktig input: F. Eks. (3x + 2, 0, 10) Hva du taster inn

Løsning: Hva du får som svar.

Dette skal være godkjent i forhold til det jeg har fått vite.
Merk: På oppgaver som det står "regn ut", "beregn" eller "vis ved regning" må du bruke CAS-verktøyet. Fordi oppgaven skal løses algebraisk.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
snikky

Takk for det!

Er det læreren din som har gitt tipset?

Jeg bruker GeoGebra først og fremst til sannsynlighet/normalfordeling og linær optimering med glider.
Kan noen kanskje komme med et eksempel på hvordan dette ser ut når man fører det inn? Feks på sannsynlighetsregning, skriver man da av "hele vinduet"?
Vil som sagt ikke ha trekk for feil innføring..
:)
Zewadir
Cantor
Cantor

Ja, det er en lærer på Bjørknes som har sagt det, de er veldig eksamensorienterte, så jeg regner med at det er riktig. Desverre har jeg ikke mye erfaring med statistikk eller sannsynlighetsregning, så på det området kan jeg ikke hjelpe deg.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
snikky

Takk uansett :D

Er det noen andre som har noen tips angående innføring og bruk av GeoGebra på eksamen?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Det står litt om hvordan man skal føre oppgaver løst digitalt i Eksamensveiledningen : http://matematikk.net/ressurser/eksamen ... s_2014.pdf
Snikky

Takk! :D

Jeg kommer til å bruke både GeoGebra og min texas-kalkulator. Vet noen om det er trekk for å bruke feks kalkulator på oppgave 3 a og b, men så bruker jeg geogebra på oppgave c?

(Tror dere sensor vil tenke at jeg viser dette at jeg ikke mestrer et helt hjelpemiddel, eller viser dette at jeg mestrer to hjelpemidler :roll: )
Post Reply