derivert

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Hei.

Jeg lurer på hvordan jeg kan deriverer oppgave 7b del 2? http://matematikk.net/ressurser/eksamen/1T/1T_V12.pdf

Takker for svar.
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

Skriv rottegnet som opphøyd i en halv, og bruk kjerneregelen. Klarer du det da?

Merk forøvrig at på selve eksamen/tentamen kan du bruke digitalt verktøy :)
Last edited by skf95 on 09/05-2014 21:06, edited 1 time in total.
Zewadir
Cantor
Cantor
Posts: 141
Joined: 20/04-2013 15:44

Er dette funksjonen:

[tex]\sqrt{100+x^{2}}+\sqrt{288-24x+x^{2}}[/tex]

Kjerneregelen er ikke pensum for 1T, den skal du ikke kunne derivere før i R1.
Desverre tror jeg dette er en oppgave du må løse med digitale verktøy.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

Stemmer det, kjerneregelen skal du ikke kunne. Men da kan du bruke CAS i Geogebra!
Skjermbilde 2014-05-09 kl. 21.18.35.png
Skjermbilde 2014-05-09 kl. 21.18.35.png (26.73 KiB) Viewed 1853 times
PS: Det er mulig du må inn i innstillinger og tillate at CAS kan regne lenger enn 5 sekunder, hvilket er standard. Alternativt kan du tegne grafen, og i bruke "ekstremalpunkt"-kommandoen i inntastingsfeltet.
Last edited by skf95 on 09/05-2014 21:15, edited 1 time in total.
Zewadir
Cantor
Cantor
Posts: 141
Joined: 20/04-2013 15:44

Er det noen som vet om man får trekk ved å bruke metoder som kommer fra "høyere" kurs? I dette eksempelet ved å bruke kjerneregelen, men også hvis man integrerer eller benytter andre ting fra R1 og R2 i 1T?
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

Zewadir wrote:Er det noen som vet om man får trekk ved å bruke metoder som kommer fra "høyere" kurs? I dette eksempelet ved å bruke kjerneregelen, men også hvis man integrerer eller benytter andre ting fra R1 og R2 i 1T?
Det står i eksamensveiledningen at så fremt oppgaven ikke krever en bestemt løsningsmetode, er det full metodefrihet. Så i dette tilfellet må nok kjerneregelen tillates. Et annet relevant eksempel er kanskje L'Hospitals regel, som ikke læres før høyskole/universitet, men som kan være nyttig på VGS. Hvis oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, kan en likevel få noe uttelling for en alternativ løsning.
Zewadir
Cantor
Cantor
Posts: 141
Joined: 20/04-2013 15:44

Kjempeflott, tusen takk skf95 :D
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Jeg også trodde jeg fikk "trekk" hvis jeg brukte ting man har lært fra R1 og R2. Men hvis dette er lov, så er det jo ikke noe sak å derivere den.

Du er helt sikker på at hvis det ikke står at du skal løse den på en spesiell måte, så kan du bruke ting du har lært fra R1 og R2? Veldig kjedelig å brenne seg på det på eksamen.

Men takker for svar, begge to! :)
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

Du kan jo ta en titt i eksamensveiledningen selv. Jeg kan ikke tolke det annerledes enn at det må være lov å bruke f.eks. R1/R2-pensum i 1T. Selvfølgelig gitt at ikke oppgaven spesifiserer hva du skal gjøre.

https://pgsf.udir.no/dokumentlager/Doku ... oveType=Ev

(Bla ned til matematikk). Tror forøvrig det at en ofte har fritt valg av metode er noe av argumentasjonen for at en ikke så lett skal kunne ta opp f.eks. 1T etter fullført R1/R2.
Post Reply