Jeg sitter og regner litt på irrasjonelle ligninger, og kommer igjen over kvadratsetningene. Og jeg møter på problemer når jeg skal bruke andre kvadratsetning, (a-b)^2 = a^2 -2ab +b^2, og fortegn på leddet -2ab.
Dersom a er positiv, og b er negativ, får produktet av -2ab positivt eller negativt fortegn? Jeg tenker at (-2)*a*(-b), må bli positiv, men ser de to øverste eksemplene fra fasiten i boka viser negativ,
her : http://bildr.no/view/L1JqdVJQ
3. eksempel fant jeg på nett, her virker det til å være motsatt, hva er det jeg misforstår?
Fortegn, jeg har gått glipp av noe
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Alt ser riktig ut, grunnen til at det blir positivt på den nederste er fordi -2 multipliseres med 5 og -3 altså: -2 * 5 * -3 = 30
På de øverste har de ikke satt inn en negativ verdi for b, selv om det kan virke sånn p.g.a minustegnet foran. Dette kommer av kvadratsetningen.
På de øverste har de ikke satt inn en negativ verdi for b, selv om det kan virke sånn p.g.a minustegnet foran. Dette kommer av kvadratsetningen.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Så det betyr at i den første oppgaven (x-2)^2 er a=x og b=2, istedet for at b=-2 som jeg tolket?
Altså oppgaven må skrives ( x-(-2) )^2 for at b skal bli -2?
Altså oppgaven må skrives ( x-(-2) )^2 for at b skal bli -2?