Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Jeg kan legge til at oppgaven er gitt på et slikt sted at det ikke virker naturlig å støtte seg på Sylow-teoremene. (Og det synes vel som om man skal bygge på noe i de foregående deloppgavene.)
Flabbrø wrote:
c) Vis at enhver gruppe av orden er abelsk. Hint: .
Det er vel nærliggende å bruke Sylow her. La G være en gruppe av orden .
Da fins det Sylow 17-, 257- og 65537-undergrupper A,B,C med ordener |A|=17, |B|=257, |C|=65537, som alle er normale og abelske.
Nå er produktet ABC=G. Siden A,B,C snitter trivielt, og alle er normale, kommuterer elementene fra forskjelllige undergrupper med hverandre. Det følger at G er abelsk.
Flabbrø wrote:
c) Vis at enhver gruppe av orden er abelsk. Hint: .
Det er vel nærliggende å bruke Sylow her. La G være en gruppe av orden .
Da fins det Sylow 17-, 257- og 65537-undergrupper A,B,C med ordener |A|=17, |B|=257, |C|=65537, som alle er normale og abelske.
Nå er produktet ABC=G. Siden A,B,C snitter trivielt, og alle er normale, kommuterer elementene fra forskjelllige undergrupper med hverandre. Det følger at G er abelsk.
Jeg skal selv ta eksamen i Abstrakt Algebra snart, og er litt interessert i argumentasjonen din her. Fra det tredje Sylow-teoremet har vi at og deler . Dermed er det bare en Sylow -undergruppe. På samme måte kan det vises at det kun er en Sylow -undergruppe og en Sylow -undergruppe. Som du nevner, snitter disse trivielt, da dette er -grupper og samtlige elementer i gruppene (med unntak av identiteten) har orden . Alle er også normale, fra det andre Sylow-teoremet. Jeg klarer ikke å dra i land konklusjonen din herifra. Unionen av disse undergruppene har orden mindre enn , og jeg ser ikke hvordan dette kan implisere at er abelsk.
1. Dersom A og B er to normale undergrupper av G, og følger det at ab=ba for alle og .
Vi ønsker å vise at for alle og . Normaliteten gir at og , altså er . Siden snittet av A og B kun inneholder den multiplikative identiteten, må , så .
2. ABC=G. (Definisjon: .)
Det er klart at . Det er nok å vise at |ABC|=|G|. Vi har at , og alle er undergrupper av (sett f.eks. b=c=1. Da er A en undergruppe i ABC (Merk også at produktet av normale undergrupper er en undergruppe.)), så |ABC| må være delelig med både |A|, |B| og |C|. Siden disse ordenene er relativt primiske, må altså . Siden , må vi ha , og dermed må ABC=G.