Forskjell på ln og lg

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Gjest1

Jeg skal ha matte s1, s2 og 1p nå snart.

Jeg lurer på om noen han noen gode huskeregler for når man bruker ln og når man bruker lg i oppgaver? :D
Guest

Ln skal brukes når du skal løse opp en ligning som inneholder e^x.
Feks. 5=e^x -> ln5=x

Lykke til :D :D :D
Vektormannen
Euler
Euler

Hvis du skal løse eksponentialligninger der e inngår, lønner det seg å bruke ln, som sagt over. Er det ligninger med 10, lønner det seg å bruke lg. Ellers er det stort sett det samme om du bruker ln eller lg -- det eneste som skiller de to er en konstant faktor: [tex]\ln x = \ln 10 \cdot \lg x[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Zahand
Cayley
Cayley

ln og lg (log) er begge forkortelser for order logaritme.

Logarimten til et tall a er det tallet logaritmens grunntall må opphøyes i, c, for å gi tallet a.

Et eksempel:
[tex]\log_{10} 100 = 2[/tex]

fordi [tex]10^{2}=100[/tex]

Det finnes utallige forskjellige logaritmer fordi en kan selv velge hvilket grunntall du skal ta logaritmen av. Spørsmålet er om det er nyttig for oss.
Vi kan godt finne [tex]\log_{12} 42 = 1.50414...[/tex], men hjelper dette oss med noe nyttig? Sannsynligvis ikke.

Men, det er noen grunntall som er veldig nytte fordi de har spesielle egenskaper, et eksempel er [tex]e[/tex]. Eulers konstant, har mange nyttige egenskaper, jeg skal ikke fordype meg i det men et enkelt eksempel er [tex]\int e^{x} = e^{x}(+C) \ \ og \ \ (e^{x})'=e^{x}[/tex]

[tex]\log_{\ e}[/tex] blir ofte skrevet som ln og blir kalt "den naturlige logaritmen". Som Vektormannen allerede har forklart, lønner det seg og bruke ln dersom du skal løse eksponentialligninger.

Det er fordi [tex]\ln e = 1 \ \ \ og \ \ \ \ln e^{x} = x\cdot \ln e[/tex]

[tex]\log_{10}[/tex] blir ofte skrevet som log eller kun lg og blir kalt "den briggse logaritmen". Er det ligninger med 10, lønner det seg å bruke lg.

Husk at du kan lett konvertere fra et grunntall til et annet slik (fra grunntall a til grunntall b):

[tex]\log_{a} x = \frac{\log_{b} x}{\log_{b}a}[/tex]

Håper dette er til nytte.
Gjest1

Tusen takk alle sammen, veldig nyttig :D
Post Reply