Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Logaritmefunksjonen er strengt voksende, så [tex]\log (x-1)[/tex] er alltid mindre enn [tex]\log (x+1)[/tex] så lenge uttrykkene er veldefinerte. Dermed blir vel denne brøken aldri større enn 1, og ulikheten har ingen løsning.
Jeg tror ikke den skal ha en løsning. For skal en brøk være større enn 1, må telleren være større enn nevneren. Da får du ulikheten:
[tex]log (x-1) > log (x+1)[/tex]
Denne kan du da opphøye i 10 og du får:
[tex]x-1> x+1[/tex]
Det her går ikke helt opp.
Men, jeg er ganske ustø på logaritmer, så ikke stol fullt på meg.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Det fasitsvaret jeg har (0<x<0,1) skal stemme i nye oppgaven. Testet med 0,05 og kom godt over 1 i ulikheten. Men hvordan det skal løses forstår jeg ikke. Må jeg til med fortegnsskjema av ett eller annet slag bare fra start?
Var ikke verre enn å tegne fortegnslinje, nei. Kortet ulikheten ned til [tex]\frac{-2}{lg(x)+1}>0[/tex], noe som gav meg rette svaret når jeg tegna fortegnslinja.
Null problem det. Sitter og leser til R1 eksamen neste fredag nå, og stoppa totalt opp på den oppgaven. Håper jeg får logaritmelikninger og -ulikheter inn under huden snart.