Eksamen 1P mai 2014

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

malakuja
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 23/01-2013 21:05

Eneste avviket mitt er opg 2 hvor jeg har rundet overslaget mitt mere av, helt til 600/15. Som jo også er et (grovere) overslag - får jeg trekk for det?
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Jeg gjorde det samme på eksamen, men merket det før jeg leverte inn del 1 og gjorde det på nytt med 615/15.
Jeg tror du kanskje vil få et lite trekk for det, selv om overslag egentlig er veldig subjektivt hvor mye man vil runde.
Grunnen er at hvis du deler 617 på 15,3 vil du få 40,3. Da vil ikke 40 kanner holde, men det vil fortsatt være "omtrent" så mange kanner du trenger.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Kan aldri tenke meg at 600/15 er et dårligere overslag enn 615/15. Du kommer jo nærmere det eksakte svaret.
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Jo, kanskje, men det er jo overslagsregning, og ved divisjon skal man gjerne prøve å unngå å endre dividend for mye.
Det kan være at begge metodene får full uttelling, men det som er hovedpoenget med 615/15 er at du får flere kanner enn du trenger, noe som er litt av poenget med overslagsregning.
en eller annen

Joda, jeg kom på at jrg brukte grafen. Men jeg tegnet ikke den andre, jeg så bare når f (x) > 400 for avtale 1, så svarte jrg utifra det.
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Åja, men da har du jo brukt grafen til å gjøre det. Så lenge du forklarte at du så på grafen (ikke sikkert dette er nødvendig, men jeg ville gjort det) når f(x) var over 400 burde du få full uttelling.

Noen som kan se på oppgave 4 b)? Det var den eneste oppgaven jeg ikke skjønte helt. Hvordan kan man vise forhold når man bare har én størrelse? Forholdet man får oppgitt inneholder ikke hvor lang stigen er. Det står jo ikke hvor langt fra veggen Grete satt stigen sin.
På eksamen brukte jeg pytagoras for kvadratroten av (5m)^2 - (0,8m)^2, men det var likevel noe som skurret med hele oppgaven. Sikkert noe åpenbart jeg ikke ser.
en eller annen

På oppgaven om grete satte jeg avstanden= 4/11x fordi avstanden skulle være 4/11 av hvor høyt stigen traff på veggen. Altså, Ac=x og Ab=4/11x. Fikk et svar som virket rimelig når jeg testa, så er ganske sikker. Ble en 2.grads likning som jeg løste på lommeregneren(om jeh ikke husker feil). Men ja.
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Begynner å skjønne det mer når jeg tenker meg om, men jeg finner ikke helt ut hvordan man skal regne det ut slik at $x$ er $\frac{11}{4}y$, og $x^2 + y^2$ skal være lik $25m^2$.
Hvis jeg prøver $x= \sqrt{25m^2 \cdot \frac{11}{15}}$ får jeg $4,28m$, og $y = \sqrt{25m^2 \cdot \frac{4}{15}} = 2,58m$.

$\sqrt{(4,28m)^2+(2,58m)^2}=5m$

Men $\frac{11}{4} \cdot 2,58m = 7m$, ikke $4,28m$.

Får det liksom ikke helt til.

Hvilket svar fikk du da du gjorde det med andregradsligningen?
en eller annen

Jeg brukte jo pytagoras. Jeg tok:


(5m)^2= ((4/11)x)^2) + x^2
25m^2 = 0,1322x^+ x^2
1.1322x^2 - 250000cm^2

Løste på lommeregner og fikk:

x1=469,9 cm --> 4,7 m
x2= -469,9 (UTGÅR FORDI NEGATIV)

Jeg testa ved å igjen sette inn og regne ut osv.

4,7 * 4/11 = 1,71

25-4,7^2= kvadratroten av AB

AB = 1,71.

Noen små desimalers avvik, men blir 1,71 når man avrunder. Er så vanskelig å skrive med kvadratrøtter osv her fordi jeg ikke har no program. Men var det jeg fikk. Jeg var usikker på denne oppgaven selv, så venta til siste timen før jeg gjorde den. og jeg testa mye og alt, flere måter jeg testa på, men husker ikke det nå! Men ble riktig.
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Synd at jeg ikke tenkte på det, jeg gikk 15:20 og hadde egentlig god tid til å tenke meg fram til det.
Jeg tenkte meg faktisk også fram til rette svaret ved en annen metode, der jeg regnet ut BC på Hans sin stige som $\sqrt{80^2 + 220^2}= 234cm$, så tok jeg forholdet mellom BC og AC, $\frac{234}{220}=\frac{\sqrt{137}}{11}$, og ganget $\frac{11}{\sqrt{137}}$ med 5m for å få $\frac{11}{\sqrt{137}} \cdot 5m = 4,69m$

Men jeg hengte meg opp i det med pytagoras, og droppet den fremgangsmetoden. Skulle ha tenkt mer på det. :|
Tmatte

Hei jeg ville gjerne si det at svare på oppgave 2 del 2 er feil.
du kan gjøre det på så mange kompliserte måter du bare vill men et valgtre forandrer seg ikke fra 1p til 1t matte.
i et 1t valgtre så er svaret vertfall 3/8
en eller annen

Benris, det gjør ikke noe. Du har jo svart ganske bra på annet tenker jeg! Den oppgaven var ganske ekkel ved første øyekast, derfor jeg ikke gadd å gruble over den og venta til siste liten. Kan kanskje kanskje hende du får noe poeng for den da! Det jeg sier med at 1P forvirrer, man antar jo at man skal bruke samme avstand som i oppgave a). Jeg har hatt eksamen i 1T, S1(to ganger) og S2(to ganger), og oppgavene er så konkrete som de kan bli. man vet hva man skal gjøre og man får tilstrekkelig med informasjon. Mens i denne matematikken her så er det bare masse forvirring!
en eller annen

Ehh T- matte. Hva er det du snakker om? Oppgave to er riktig. Vennligst begrunn??

Ja, jeg vet du tenker antall gunstige/antall mulige, men det er feil.
benris
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 24/05-2014 21:53

Jeg lærte å lage valgtre fra 1T boken. Jeg kan ikke huske at valgtre var i 1P boken i det hele tatt, så jeg vet ikke hva "1T valgtre" skal være.
Jeg kan uansett bevise at svaret er $\frac{6}{13}$ uten valgtre.

P(to H, én R) = $P(H) \cdot P(H) \cdot P(R) + P(H) \cdot P(R) \cdot P(H) + P(R) \cdot P(H) \cdot P(H) = 3 \cdot P(H) \cdot P(H) \cdot P(R) = 3 \cdot \frac{8}{14} \cdot \frac{7}{13} \cdot \frac{6}{12} = \frac{6}{13}$
en eller annen

Jeg brukte ikke p boka på eksamen, men hadde gjort flere oppgaver fra boka fra aschehoug! Og ja, du har rett Benris =) Det er korrekt måte. Finnes ikke no annen måte med valgtre :S Hatt 1T selv før, aldri vært borti noe annet.
Svar