Ta 'opp' fag, R1, R2, FYSIKK1. Tips?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei,

jeg skal i en alder av 26 år ta disse fagene.
Har falt helt av skolevogna, men husker vi blant annet brukte spesielle kalkulatorer og formelhefter i min tid. Hva brukes nå?

Dere som tar disse fagene nå, - tips til hjelpemidler man burde ha?

Da jeg ikke har hatt matematikk på snart 10 år vil jeg tro det vil kreve sitt for å komme inn i det igjen, selvom jeg håper det er som å sykle.
Kom gjerne med tips til gode nettsider, bøker, osv.

Tusen takk! :)
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hei. Har akkurat tatt opp disse fagene selv. Jeg vil anbefale deg å bruke geogebra eller TI-nspire (dette foretrekker jeg, men er kun 30 dagers prøveperiode) til å tegne grafer på dataen osv. Hvis du ikke har en lærer som kan hjelpe deg, vil jeg anbefale deg å bruke følgende nettsider: http://www.udl.no (her er det mye grunnleggende matematikk du kan finne svar på), ellers har jeg brukt http://campus.inkrement.no/
Her går man gjennom kapitlene steg for steg.

Regn også mye oppgaver. Hvis du skal ta dette over ett år, ville jeg startet med fysikk 1 og R1 det første året, og R2 alene det andre året, da dette faget naturligvis er det tøffeste.

Du kommer langt med en casiokalkulator!
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Mitt beste tips er faktisk at du først går gjennom 1T.

Dette gjorde ikke jeg og det var egentlig et stort problem for meg. Manglet det grunnleggende som R1 og R2 tar for gitt. Kunne ofte forstå en R1/R2 oppgave, men slite med å gjennomføre den fordi jeg hadde problemer med elementær algebra og fikk problem på forholdsvis enkle mellomregninger.

Kjøp Sinusbøkene og styr unna Sigma. Sinus har komplette løsningsforslag på nett, noe som er en kjempefordel om du studerer alene.

Av kalkulatorer, så trenger du en grafisk kalkulator. Jeg var bekymret for dette selv, men min gamle TI-83 er mer enn nok. Det nye i dag er at man i større grad bruker PC (Geogebra) og det er faktisk lov/anbefalt å bruke PC på del 2 av eksamen. Her er alt av hjelpemiddel tillatt. På del 1 får du ikke med noe av hjelpemidler. Ikke en gang tabeller. Kun en penn.

Vet om noen som kun har brukt en enkel kalkulator og Geogebra på PC-en, men jeg hadde ikke gjort det om du ønsker å gjøre det bra. Hva slags kalkulator som trengs står vel i forordet til de bøkene. Men det er vel Texas og Casio som er mest vanlig.

Ellers er det bare å regne og stå på. Gå for full forståelse og tenk/gruble til du skjønner.

Fysikk 1 er ganske enkelt. Tok det selv på tre uker med god karakter, men er ikke til å anbefale. Nøkkelen er å gjøre mange oppgaver, men det er i større grad et lesefag (på dette nivået) enn matematikk.

Lykke til!
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Et annet mentalt triks er å ikke tilnærme deg med dette med innstillingen at matematikk er utrolig vanskelig og umulig for deg. Svært mange gjør dette uten grunn og skyter seg i foten alt før de har begynt.

Si heller til deg selv at matematikk er enkelt og morsomt.
Kvarking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 04/06-2014 12:09

Hei,

trådstarter her. Fant ut at det var like så greit å få seg bruker her! ;)

Uansett, tusen takk! Disse rådene er antakeligvis gull verd for meg.

Mitt problem har hele tiden vært at jeg falt av allerede på barneskolen. På videregående kom interessen for realfagene tilbake, men hadde rett og slett ikke sjanse.
Nå er jeg dog der at, all utdanning jeg ønsker krever disse fagene. Og jeg går heldigvis inn i det med stor entusiasme og glede!
GLEDER MEG til å FORSTÅ! ;)

Har faktisk vurdert å ta 1T først, og tror jeg da kommer til å gjøre det etter din anbefaling, Johan.
Høres fornuftig ut.

Igjen, TUSEN TAKK dere! :mrgreen:
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Jeg var i samme posisjon som deg. Startet på VGS med nesten NULL ballast fra ungdomskolen (spilte i band og var musiker - hva skulle jeg med matematikk?).

Kjøpte denne boken:

https://www.tanum.no/_matematikk-p%C3%A ... 8256237784

Jobbet 2 timer daglig og gikk ikke videre uten at jeg virkelig forsto. Neste år gikk jeg yrkesfag og selv om denne matematikken er vesentlig enklere, fikk jeg 6 i alle prøver året gjennom og som eksamenskarakter.

Matematikk er faktisk utrolig gøy, men det krever en del jobbing. Slik du beskriver din situasjon vil jeg anbefale på det sterkeste at du tar 1T først. Kanskje til og med den boken jeg kjøpte.

Jeg tør påstå at det er bedre å få et sterkt 1T/R1 fundament og heller gjøre R2 delvis bra om det er tid det mangler på. Kun som et eksempel. Forhåpentligvis tar du alle tre. :)
Kvarking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 04/06-2014 12:09

Haha, slik du beskriver det er sjansen stor for at jeg enten date'a deg, eller beundret deg i hemmelighet.
Ble voksen til slutt, da (ja, resultrerte i blant annet denne tråden)! ;)

Anyways, jeg har sett på den boka der, og vurdert.
Jeg er helt enig med deg i fremgangsmåte, og føler du virkelig bare bekrefter hvordan jeg bør jobbe fremover.
Det blir helt klart 1T først, og skal forstå ALT før jeg går videre.

Må også si det er beundringsverdig at du fikk så gode karakterer, på tross!! :)

Og må også legge til at jeg er stoooor astronomi- og romfartfan!
Lest denne ( http://www.universitetsforlaget.no/nett ... klene.html ) nå, og blir bare mer og mer gira på å forstå fagene, og ikke bare det overfladiske. Fantastisk bok for nybegynnere ^^,
POENG: Med min interesse burde det bli gøy (innimellom all frustrasjonen, selvsagt! ;))
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Gjest skrev:Da jeg ikke har hatt matematikk på snart 10 år vil jeg tro det vil kreve sitt for å komme inn i det igjen, selvom jeg håper det er som å sykle.
Det er akkurat som å sykle! Litt tungt i begynnelsen, men du holder balansen i alle fall, og med litt trening så er du i form igjen på no time. :D
Kvarking skrev:Hei,

trådstarter her. Fant ut at det var like så greit å få seg bruker her! ;)
Smart! Bruk forumet godt! Vi er her for å hjelpe!
Kvarking skrev:Nå er jeg dog der at, all utdanning jeg ønsker krever disse fagene. Og jeg går heldigvis inn i det med stor entusiasme og glede!
GLEDER MEG til å FORSTÅ! ;)
Veldig bra innstilling. Hva slags utdanning er det du tenker å gå videre på?
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Jeg er ikke enig i at en grafisk kalkulator er nødvendig lenger. Hva bruker man i så fall den til, når man har Geogebra? En håndholdt kalkulator er jeg helt enig i at er kjekk å ha, men det holder i massevis med f.eks. en Casio FX-82 som koster godt over halvparten av det en grafisk kalkulator koster.
Svar