Muntlig eksamen R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Avensis

Hei

Jeg har muntlig eksamen i R2 på onsdag. Oppgaven deles ut tirsdag - 24 timer før eksamen. Har noen erfaringer med muntlig eksamen i R2? Gjerne noe konkret i form av en besvarelse eller oppgave. Hvordan er det lurt å forberede seg før en slik eksamen?

/Avensis
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Du bør regne oppgaver som er fra temaer du er usikker på, eller som du vet du kan gjøre litt feil på og er usikker på.
Ellers, bør du kreve å få tidligere eksamensoppgaver i R2 muntlig på skolen din, som jo nok er den beste forberedelsen.
Siden det er muntlig eksamen, er mitt råd følgende:

- Få tak i tidligere eksamensoppgaver i R2 muntlig
- Gå sammen med flere og avtal å møte hverandre, f. eks på skolen eller biblioteket.
- Løs oppgavene, og framfør dem hverandre muntlig for hverandre. Så kan de andre mens en fremfører, stille spørsmål slik som sensor og læreren deres vil gjøre.
Det er da god trening i å være i en eksamenssituasjon, samt løse eventuelle problemer spontant.
Injusto
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/05-2014 22:33

Hei. Jeg hadde muntlig eksamen i R2 på fredag. Trakk emnet differensiallikninger og geometri. Laget powerpointpresentasjon på ca. 10 min om newtons andre lov og frie svingninger. Etterpå ble jeg spurt ganske grunnleggende spm om diff. Likninger. Deretter ble jeg spurt om geometri. Her spurte sensor om utledning av formel til kule og plan, og bl.a. hvilken geometrisk betydning det hadde dersom du har tre vektorer og tar kryssprodukt av to av dem, og skalarprodukt med den siste vektoren og får 0.

Jeg tror det er lurt å lære utledningen til formler o.l
Nivå på eksamen var vesentlig lavere enn nivå på skriftlig eksamen.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Skal også opp på onsdag, og vi får ikke ha med ferdiggjorte ting ala Powerpoint. Etter presentasjonen, fikk du konkrete oppgaver å løse, eller mer en samtale med sensor?
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Å få kopier av tidligere oppgaver er ikke nødvendigvis så veldig nyttig, da eksamensformen (24 timers forberedelse) er ny av året. Tidligere har det vel vært mest vanlig med kort forberedelse (30-45 min) i matematikk.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

claves skrev:Å få kopier av tidligere oppgaver er ikke nødvendigvis så veldig nyttig, da eksamensformen (24 timers forberedelse) er ny av året. Tidligere har det vel vært mest vanlig med kort forberedelse (30-45 min) i matematikk.
Mulig det har vært forskjellige ordninger rundt omkring i landet. I Oslo var det 48 timers forberedelse også på muntlig eksamen før endringen (men på privatistkontoret i Oslo er det en halvtime i mange fag - I matte skal privatister opp til skriftlig eksamen så det er ikke et relevantspørsmål)
Injusto
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/05-2014 22:33

skf95 skrev:Skal også opp på onsdag, og vi får ikke ha med ferdiggjorte ting ala Powerpoint. Etter presentasjonen, fikk du konkrete oppgaver å løse, eller mer en samtale med sensor?
Jeg fikk én konkret oppgave å løse. Oppgaven var å sette opp en differensiallikning for befolkningsvekst der det flyttet inn 3% av den totale befolkningen til en hver tid, 2% flyttet ut, 150 ble født og 100 døde (per år), med initialbetingelsen at startbefolkningen var på 8000 individer. Jeg ble også spurt når man får en harmonisk svinge-funksjon som løsning av 2. ordens homogene diff. likninger med konstante koeffisienter.
Sensor var mer interessert i forståelse enn oppgaveløsning.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Presentasjonen på maks 10 min, skal den dekke så mye av det temaet du trakk som mulig, eller kan en velge å fokusere på en mindre del av det? Ser for meg at det blir vanskelig å dekke et helt tema på bare 10 min ...
Injusto
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/05-2014 22:33

Jeg tok kun for meg to læreplanmål: modellering av praktiske situasjoner og bruk av newton's andre lov i kombinasjon med frie svingninger. Fikk forøvrig 6.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Og temaet ditt besto av hvor mange kompetansemål?
Svar