Eksamen 2014

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
jeghetergustav
Fibonacci
Fibonacci

Først og fremst må jeg si tusen takk til dere som hjalp meg med prøvemuntlig for en liten stund siden, men det er nå jeg virkelig trenger hjelp. Oppgaven jeg trakk heter Fottur i Jotunheimen.
Stikkord til presentasjonen:
-Økonomi
-Veg-fart-tid
-Målestokk
-Ligninger
-Geometri

Jeg har akkurat trekket oppgaven og har ingen ideer på hva slags oppgaver jeg kan lage. Jeg håper at dere kan hjelpe meg litt med å finne noen gode ideer.
Takk i forvegen. :D
yalka

Økonomi - Du kan si at du drar fra Hamar. Hamar ligger 3 timer og 54 min (261 km) unna Jotunheimen. En bil bruker rundt 0,6 liter per mil. 26,1 mil * 0,6 liter/mil=15,66 liter. Bensinprisen er rundt 15.00 kr per liter. 15 kr/liter*15,66=234,9 kr

Fart og tid - Du kan finne ut hva gjennomsnittsfarten til bilen er. 261 km/(3,9)=67 km/h

Målestokk - Finn et bilde av Galdhøpiggen og Glittertinden, og finn avstanden mellom dem to i km eller mil
jeghetergustav
Fibonacci
Fibonacci

yalka wrote:Økonomi - Du kan si at du drar fra Hamar. Hamar ligger 3 timer og 54 min (261 km) unna Jotunheimen. En bil bruker rundt 0,6 liter per mil. 26,1 mil * 0,6 liter/mil=15,66 liter. Bensinprisen er rundt 15.00 kr per liter. 15 kr/liter*15,66=234,9 kr

Fart og tid - Du kan finne ut hva gjennomsnittsfarten til bilen er. 261 km/(3,9)=67 km/h

Målestokk - Finn et bilde av Galdhøpiggen og Glittertinden, og finn avstanden mellom dem to i km eller mil
Tusen takk for hjelpen! Har lagd oppgaver som liknet på disse som på fart og tid for eksempel. Har også laget en oppgave der de har kjøpt ny bil og betaler denne med serielån. Sak lage en oppgave med bensinpris nå, tusen takk igjen! :D
Post Reply