Privatist og elev samtidig

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
R1-mannen

Hei,

Jeg vil ta R2 som privatist til høsten. Jeg lurer på om det er mulig å være privatist OG elev samtidig?
Skal gå vg3 og har ikke hatt R2 før
ThomasSkas
Galois
Galois

Det burde kunne gå, mener jeg. Du er elev og registrert, samtidig som du da tar eksamen i R2 nå i høst. Hvis resultatet på eksamenen er som forventet og du er fornøyd, da bare hopper du av faget. Ellers, hvis du ikke blir fornøyd, bare glemmer du det, og fortsetter videre og får standpunktkarakter.
Jeg mener dette skal gå siden når du skal ta eksamen som privatist, mens du går på VGS samtidig, så må du etter eksamensresultatet kontakte vitnemålsansvarlig på skolen din og ordne slik at eksamenskarakteren føres opp. Hvis ikke, blir den ikke det, og da er det bare historie, og skal ikke kunne ødelegge noe for vitnemålet ditt.
MEN, det beste rådet er å snakke med rådgiver på skolen din ASAP.

Det med hopping av fag midtveis i skoleåret funket for flere elever på min skole i år i biologi 1.
Vaktmester
World works; done by its invalids

Det er IKKE lov å være privatist og elev samtidig i samme fag. I Oslo sjekkes listene med hvem som har meldt seg opp som privatist mot listene for hvilke fag elever tar. Regner med det er likt i resten av landet. Hvis det oppdages, så meldes man av privatistfaget, og jeg er ikke sikker på at man får pengene igjen...

Vaktmester
Lektorn
Riemann
Riemann

Dette gjelder for hele landet. I følge opplæringsloven kan du ikke ha både elevstatus og privatiststatus i samme fag.
Det kan godt være at dette ikke blir oppdaget av privatistkontoret/skolen, slik at du får gjennomført eksamen. Da vil i så fall ikke skolen ta inn resultatet fra privatisteksamen på vitnemålet ditt.
ThomasSkas
Galois
Galois

Vaktmester wrote:Det er IKKE lov å være privatist og elev samtidig i samme fag. I Oslo sjekkes listene med hvem som har meldt seg opp som privatist mot listene for hvilke fag elever tar. Regner med det er likt i resten av landet. Hvis det oppdages, så meldes man av privatistfaget, og jeg er ikke sikker på at man får pengene igjen...

Vaktmester
Lektorn wrote:Dette gjelder for hele landet. I følge opplæringsloven kan du ikke ha både elevstatus og privatiststatus i samme fag.
Det kan godt være at dette ikke blir oppdaget av privatistkontoret/skolen, slik at du får gjennomført eksamen. Da vil i så fall ikke skolen ta inn resultatet fra privatisteksamen på vitnemålet ditt.
Det virker logisk. Men tilbake til mitt eksempel med biologi.
Han kan vel gjøre følgende:
Ikke ha R2 på skolen i høstsemesteret, også bare ta eksamen og ha selvfølgelig vært gjennom pensum osv. osv.
Hvis han ikke får ønsket karakter, kan han vel bare glemme den, også hoppe over til R2 som elev?
Jeg vet at 2 elever på min skole gjorde det nå i år i biologi 1.
De syntes at fysikk 1 var for vanskelig så de byttet i januar til biologi 1, og det fikk de lov til.
De måtte selvfølgelig lese pensum som de andre hadde vært gjennom før, og måtte avlegge en prøve i dette.
Dette burde vel gå for han i R2 og? Ta en overgangsprøve og følge undervisningen med standpunktkarakter + eventuell eksamen??
Vaktmester

ThomasSkas wrote:Han kan vel gjøre følgende:
Ikke ha R2 på skolen i høstsemesteret, også bare ta eksamen og ha selvfølgelig vært gjennom pensum osv. osv.
Hvis han ikke får ønsket karakter, kan han vel bare glemme den, også hoppe over til R2 som elev?
De syntes at fysikk 1 var for vanskelig så de byttet i januar til biologi 1, og det fikk de lov til.
De måtte selvfølgelig lese pensum som de andre hadde vært gjennom før, og måtte avlegge en prøve i dette.
Dette burde vel gå for han i R2 og? Ta en overgangsprøve og følge undervisningen med standpunktkarakter + eventuell eksamen??
Tror det er helt opp til skolen man går på om man får lov til å begynne på et annet fag på den måten midt i skoleåret - og jeg tror nok det er lettere å få lov til det dersom man ønsker å bytte bort fra et fag man selv og skolen ikke tror man vil stå i til et "lettere" fag. Skolen er jo interessert i å få elevene gjennom. Det er vel muligens på kanten av loven, ettersom eleven ikke får det antall timer undervisning de har krav på - men elevene har jo en dårlig sak når de selv har ønsket å flytte til et nytt fag...
ThomasSkas
Galois
Galois

Vaktmester wrote:
ThomasSkas wrote:Han kan vel gjøre følgende:
Tror det er helt opp til skolen man går på om man får lov til å begynne på et annet fag på den måten midt i skoleåret - og jeg tror nok det er lettere å få lov til det dersom man ønsker å bytte bort fra et fag man selv og skolen ikke tror man vil stå i til et "lettere" fag. Skolen er jo interessert i å få elevene gjennom. Det er vel muligens på kanten av loven, ettersom eleven ikke får det antall timer undervisning de har krav på - men elevene har jo en dårlig sak når de selv har ønsket å flytte til et nytt fag...
Mhm, det er helt sant.
Post Reply