Matte og fysikk på ingeniør studie

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
majones
Fibonacci
Fibonacci

Hei,

Etter fullført forkurs har jeg søkt på bygningsingeniør. Grunnet mye sykdom har jeg ikke kommet meg gjennom hele pensum. Jeg kommer til og lese på det jeg ikke har lært meg enda i sommerferien. Siden jeg har stått i både matte og fysikk lurer jeg på om det er noe jeg ikke har bruk for og kunne videre, spesielt i fysikken, da giddet jeg jo ikke og lese på dette.

Takker for alle svar!
Aleks855
Rasch
Rasch

Hvis du har hatt matematikk R1 og R2, og Fysikk 1 og 2, så burde du holde på all denne kunnskapen. Det er sannsynligvis ingen av emnene som vil være uaktuelle når du går ingeniørstudier. (Jeg har selv nettopp fullført ingeniørstudie.)

Selv om det ikke er alle emnene som er umiddelbart direkte relatert til det du kommer til å jobbe med, så er det vanlig at man har matte- og fysikkfag som inkluderer slike emner. Eksempelvis kommer du sikkert ikke til å få så veldig mye bruk for sannsynlighetsregning i arbeidet etter utdanninga, men du vil nesten garantert ha sannsynlighetsregning som pensum under utdanninga.
Image
majones
Fibonacci
Fibonacci

Den er grei, matte har skal jeg fint komme meg igjennom. Tenkte at ikke slle kapitlene i fysikk var relevante for utdanningen, men da får jeg vel gå gjennom de alikevel.
Aleks855
Rasch
Rasch

Om det er relevant for arbeidet er ikke alltid sikkert. Vi som dataingeniører lærte mye om kjernefysikk, partikkelfysikk, kjemi og denslags. Ting vi sannsynligvis ikke får bruk for. Men det er likevel viktig at man som ingeniør er klar over hvordan verden fungerer. Det vil ofte hjelpe til med å ta gode avgjørelser. I tillegg til at man er mer bevisst over ting som foregår rundt seg.
Image
ThomasSkas
Galois
Galois

Aleks855 wrote:Om det er relevant for arbeidet er ikke alltid sikkert. Vi som dataingeniører lærte mye om kjernefysikk, partikkelfysikk, kjemi og denslags. Ting vi sannsynligvis ikke får bruk for. Men det er likevel viktig at man som ingeniør er klar over hvordan verden fungerer. Det vil ofte hjelpe til med å ta gode avgjørelser. I tillegg til at man er mer bevisst over ting som foregår rundt seg.
Hvor tok du utdanningen din som dataingeniør? NTNU?
Aleks855
Rasch
Rasch

HiST. Tror ikke NTNU har bachelorstudier innenfor datateknikk. Bare master.

Men har man bachelor fra HiST kan man bygge master på NTNU etterpå, hvis man ønsker det.
Image
ThomasSkas
Galois
Galois

Aleks855 wrote:HiST. Tror ikke NTNU har bachelorstudier innenfor datateknikk. Bare master.

Men har man bachelor fra HiST kan man bygge master på NTNU etterpå, hvis man ønsker det.
mhm, det er sant. Nice, og bra jobba det der!!
Jeg mener å huske at du har søkt matematiske fag på NTNU nå etter sommeren? :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Det stemmer! Får mange hevede øyebryn når jeg sier det til folk, hehe. Bortsett fra her da, naturligvis.
Image
ThomasSkas
Galois
Galois

Aleks855 wrote:Det stemmer! Får mange hevede øyebryn når jeg sier det til folk, hehe. Bortsett fra her da, naturligvis.
Det er kjempebra, spør du meg. Utdannet dataingeniør + at du vil fordype deg innenfor matematikk, og det på NTNU. Av det sier jeg bare creds til deg som følger interessen din og sikrer deg en solid bakgrunn og kompetanse. :arrow: :D :!:
Aleks855
Rasch
Rasch

:oops: 8-) :mrgreen:
Image
Post Reply