Jeg sliter veldig med denne oppgaven også, om dere har mulighet til å ta en titt på den:
A(1,4) - B(8,3) - P(t,t)
Bestem P når AP er vinkelrett med BP og når |AP| = |BP|.
Fremgangsmåten min så langt er å først definere AP[x,y] - og BP[x,y]
AP[t-1, t-4] - BP[t-8, t-3]
Siden jeg vet at disse er vinkelrett på hverandre må AP * BP være lik 0
[t-1, t-4] * [t-8, t-3] = 0
t-1 * t-8 + t-4 *t-3 = 0
Akkurat her stopper det opp for meg. Jeg sliter med hvordan jeg skal gå videre. Hvordan løser jeg multiplikasjonen? Jeg vet liksom hvordan jeg skal gå frem for slike oppgaver, men sliter veldig med å vite hvordan jeg skal løse multiplikasjonen inni der for å komme frem til riktig resultat.
Oppgave 3.90 Sigma R1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Galois
Hm, merkelig at du stopper her på multiplikasjonen når du har allerede gjort mye av det egentlig.trengerhjelpmedr1 wrote:Jeg sliter veldig med denne oppgaven også, om dere har mulighet til å ta en titt på den:
A(1,4) - B(8,3) - P(t,t)
t-1 * t-8 + t-4 *t-3 = 0
Akkurat her stopper det opp for meg. Jeg sliter med hvordan jeg skal gå videre. Hvordan løser jeg multiplikasjonen? Jeg vet liksom hvordan jeg skal gå frem for slike oppgaver, men sliter veldig med å vite hvordan jeg skal løse multiplikasjonen inni der for å komme frem til riktig resultat.
[tex]\left [ t-1,t-4 \right ]\cdot \left [ t-8,t-3\right ]=(t-1)\cdot (t-8)+(t-4)\cdot (t-3)[/tex]
Kommer du videre herfra? Du skal altså gange ut og du vil få en likning som du løser for å få t-verdi(er).
Forresten, det med multiplikasjonen følger formelen:
[tex]\left [ x_{1},y_{1} \right ]\cdot \left [ x_{2},y_{2} \right ]=x_{1}\cdot x_{2}+y_{1}\cdot y_{2}[/tex]
-
- Cantor
Det er håndteringen av "t" jeg ikke helt klarer å løse. Slik jeg har skrevet det:ThomasSkas wrote:Hm, merkelig at du stopper her på multiplikasjonen når du har allerede gjort mye av det egentlig.trengerhjelpmedr1 wrote:Jeg sliter veldig med denne oppgaven også, om dere har mulighet til å ta en titt på den:
A(1,4) - B(8,3) - P(t,t)
t-1 * t-8 + t-4 *t-3 = 0
[tex]\left [ t-1,t-4 \right ]\cdot \left [ t-8,t-3\right ]=(t-1)\cdot (t-8)+(t-4)\cdot (t-3)[/tex]
Kommer du videre herfra? Du skal altså gange ut og du vil få en likning som du løser for å få t-verdi(er).
Forresten, det med multiplikasjonen følger formelen:
[tex]\left [ x_{1},y_{1} \right ]\cdot \left [ x_{2},y_{2} \right ]=x_{1}\cdot x_{2}+y_{1}\cdot y_{2}[/tex]
t^2 * 8 + t^2 * 12 = 0
2t^2 * 20 = 0
t = kvadratroten av 20/2
Stemmer dette? Hvis ikke, hvordan går jeg videre med multiplikasjonen? hvordan ganger jeg t-1 med t-8? Takk