Integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
zell
Guru
Guru

Hvordan går jeg frem for å løse dette integralet?

[tex]\int H(t)e^{-t}\text{d}t[/tex]

Hvor [tex]H(t)[/tex] er Heaviside-funksjonen.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

zell wrote:Hvordan går jeg frem for å løse dette integralet?
[tex]\int H(t)e^{-t}\text{d}t[/tex]
Hvor [tex]H(t)[/tex] er Heaviside-funksjonen.
dette er delvis integrasjon;

[tex]\int H(t)e^{-t}\text{d}t=-e^{-t}\cdot H(t)\,+\,\int H'(t)e^{-t}\,dt=-e^{-t}\cdot H(t)\,+\,\int \delta (t)\cdot e^{-t}\,dt[/tex]

[tex]\int H(t)e^{-t}\text{d}t=-e^{-t}\cdot H(t)\,+\,H(t)\,+\,C=H(t)\cdot \left(1\,-\,e^{-t}\right)\,+\,C[/tex]
der
[tex]H'(t)=\delta (t)[/tex]
og
[tex]\int \delta (t)\cdot e^{-t}\,dt=H(t)+c[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
zell
Guru
Guru

Takk for svar, prøvde med delvis integrasjon selv, men gjorde tydeligvis en feil på [tex]\int\delta (t)e^{-t}\text{d}t[/tex]

Hvorfor blir det integralet lik [tex]H(t)[/tex]? Jeg utførte nok en delvis på det, med [tex]u^\prime = \delta (t) \ \text{og} \ v = e^{-t}[/tex], får da:

[tex]\int H(t)e^{-t}\text{d}t = -e^{-t}H(t)+\left[H(t)e^{-t}+\int H(t)e^{-t}\text{d}t\right][/tex] som du jo ser byr på problemer..
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

zell wrote:Takk for svar, prøvde med delvis integrasjon selv, men gjorde tydeligvis en feil på [tex]\int\delta (t)e^{-t}\text{d}t[/tex]
Hvorfor blir det integralet lik [tex]H(t)[/tex]? Jeg utførte nok en delvis på det, med [tex]u^\prime = \delta (t) \ \text{og} \ v = e^{-t}[/tex], får da:
[tex]\int H(t)e^{-t}\text{d}t = -e^{-t}H(t)+\left[H(t)e^{-t}+\int H(t)e^{-t}\text{d}t\right][/tex] som du jo ser byr på problemer..
Er ikke sikker, men lurer på om man må bruke konvolusjons-transform eller en eller annen form for transformasjon...
Kanskje noen av matematikerne her kan dette?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Er vel ikke veldig vanskelig? Tanken er å dele opp integralet siden

$ \hspace{1cm} H(t) = \left\{ \begin{array}{cc} 1 & t>0 \\ 0 & t<0\end{array} \right.$

Dermed så er funksjonen din

$ \hspace{1cm} H(t)e^{-t} = \left\{ \begin{array}{cc} e^{-t} & t>0 \\ 0 & t<0\end{array} \right.$

Som er enkel å integrere

$ \hspace{1cm}
\int H(t) e^{-t} \mathrm{d}t
= \left\{ \begin{array}{lr} \int 1 \cdot e^{-t}\,\mathrm{d}t = -e^{-t} & , \ t>0 \\ \int 0 \cdot e^{-t}\,\mathrm{d}t = 0 & , \ t<0 \end{array} \right|
= - H(t) e^{-t}
$

Heavyside funksjonen bare kapper funksjonen din. Merk at heavyside funksjonen er udefinert i origo (en kan velge 1/2 men det er juks)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
zell
Guru
Guru

Det var slik jeg i utgangspunktet tenkte, men det gir meg ikke korrekt svar på problemet hvor dette inngår. Jeg sjekket også integralet med WolframAlpha og får det samme svaret som Janhaa ga.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Uttrykkene er like, er bare en konstant som skiller dem. Siden $H(t) + C' = C$.
"Fordelen" med å skrive den antideriverte slik wolfram gjør er at den integrerte
blir kontinuerlig (merk origo). Om dette egentlig er en fordel når funksjonen er diskontinuerlig
får bli en annen diskusjon.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
zell
Guru
Guru

Skjønner, takk for svar!
Post Reply