Heisann. Jeg har komt over en nøtt jeg ikkje klarer å komme videre med. Oppgaven er sikkert lett å løse, men jeg finner ikke et direkte hjelpende svar i boka, så derfor spør jeg her.
Oppgaven lyder som følger:
Vi tenker oss at posisjonene til to båter, A og B, er gitt ved disse parameterfremstillingene:
A: x = 4 + t; y = t
B: x = 2t; y = 6-t
Her er x og y gitt i kilometer, og t i minutter.
a) Finn den minste avstanden mellom båtene
b) Hvor lenge er avstanden mindre enn 2 km
----------------------------------------------------
Jeg har startet på a), men fant ikke helt ut hvordan jeg skulle gå videre, og søkte derfor etter svar på nettet, men følte egentlig ikke at jeg klarte å finne det svaret jeg lette etter.
Her er hva jeg har gjort så langt, med litt hjelp fra google:
A(t) = [4+t, t]
B(t) = [2t, 6-t]
| A - B | = [4+t, t] - [2t, 6-t] = [4+t-2t, 6+t-(-t)] = [4-t, 6+2t] = SQRT([4-t, 6+2t])^2 = SQRT([4-t, 6+2t] * [4-t, 6+2t]) = SQRT(16 +t^2+36+4t^2) = SQRT(5t^2 - 17t + 52)
Akkurat her er jeg veldig usikker. Om jeg har gjort riktig til nå er jeg for så vidt ikke 100% sikker på, men i følge hva jeg har sett på nettet er dette riktig fremgang. Det er to ting jeg lurer på i første omgang.
1. Er det riktig at det skal være -17t i den siste kvadratroten?
2. Hvordan skal jeg gå videre herfra? I følge nettet skal jeg bruke derivering, men litt usikker på fremgangen...
Tusen takk for all hjelp jeg kan få.
Sigma R1 - Oppgave 3.94
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er kanskje greit å tenke på at du har to punkter:
[tex]A=(4+t,t)[/tex] og [tex]B=(2t,6-t)[/tex]
Antar at du klarer å finne [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{|AB|}[/tex]. [tex]\vec{|AB|}[/tex] vil gi deg en funksjon der du har et andregradspolynom under kvadratrot, som da kan deriveres med digitalt verktøy eller kjerneregelen.
[tex]A=(4+t,t)[/tex] og [tex]B=(2t,6-t)[/tex]
Antar at du klarer å finne [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{|AB|}[/tex]. [tex]\vec{|AB|}[/tex] vil gi deg en funksjon der du har et andregradspolynom under kvadratrot, som da kan deriveres med digitalt verktøy eller kjerneregelen.

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
- Albert Einstein
- Albert Einstein