Tips til bøker om Matematikk ønskes

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
CamrenH95
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/08-2014 21:18
Sted: Narvik

Heisann!

Er sikkert blitt skrevne flere lignende innlegg, men foretrekker og spørre selv.
Jeg skal begynne på Bachelorgrad i Ingeniørfag (maskin) i Narvik, nå om under en uke, og gleder meg voldsomt.
Selv er jeg utrolig glad i matematikk, og er nå på jakt etter bøker der jeg kanskje kan lære noe nytt / omhandler matematikk generelt. Alt er egentlig av interesse.
I første omgang er jeg på jakt etter noen gode mattebøker som omhandler R1 og R2, ettersom jeg tror det kan være kjekt å ha liggende, både for å repetisjon og for min egen glede.
Dermed spør jeg dere: Noen tips til gode mattebøker? Har hørt om både Sigma, Sinus og Aschehoug, men vil gjerne ha andres erfaringer eller tips til andre bøker.

Kjøpte nylig boka "Tallgeni" som jeg sakte men sikkert får lest, og vil gjerne ha tips til andre spennende mattebøker, for å lære nye triks osv.

Ellers, om noen har en kalkulator å ambefale, så gjerne si ifra. Da blir jeg utrolig glad!

Mvh Camilla

P.S. Om det finnes andre Ingeniør-studenter fra Narvik, enten folk som har gått / går så ta gjerne kontakt. Vil gjerne høre hva folk synes om skolen osv :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tom Lindstrøms bok 'Kalkulus' er en bok som er verdt en anbefaling. Den er nok et hakk mer avansert enn R1/R2, men er den beste norske grunnleggende matematikkboka på høyskole/universitetsnivå. Den er overkommelig for alle som er genuint matematikkinteressert, og som har hatt vgs-matematikk.

Kalkulator er egentlig noe jeg ikke ville brydd meg så mye om. Det du antagelig trenger er en helt enkel ikke-grafisk kalkulator som er tillatt på eksamen på det lærestedet du går. Resten av året vil jeg heller anbefale å bruke et programmeringsspråk (Matlab, Maple eller Python) som kalkulator. Det er verdt å bruke litt energi på å lære seg disse språkene. De er langt mer kraftfulle og bedre enn en avansert grafisk kalkulator, og de kan brukes til svært avanserte grafiske plott, og gjerne i sammenheng med rapportskriving i LaTeX (enda et språk egnet til rapporter, som det er lurt å lære seg så tidlig som mulig i studiet).
CamrenH95
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/08-2014 21:18
Sted: Narvik

plutarco skrev:Tom Lindstrøms bok 'Kalkulus' er en bok som er verdt en anbefaling. Den er nok et hakk mer avansert enn R1/R2, men er den beste norske grunnleggende matematikkboka på høyskole/universitetsnivå. Den er overkommelig for alle som er genuint matematikkinteressert, og som har hatt vgs-matematikk.

Kalkulator er egentlig noe jeg ikke ville brydd meg så mye om. Det du antagelig trenger er en helt enkel ikke-grafisk kalkulator som er tillatt på eksamen på det lærestedet du går. Resten av året vil jeg heller anbefale å bruke et programmeringsspråk (Matlab, Maple eller Python) som kalkulator. Det er verdt å bruke litt energi på å lære seg disse språkene. De er langt mer kraftfulle og bedre enn en avansert grafisk kalkulator, og de kan brukes til svært avanserte grafiske plott, og gjerne i sammenheng med LaTeX.
Takk for raskt svar.
Skal absolutt ta en titt på "Kalkus" boka. Den høres ut som ei bok jeg vil like.

Takk for tipset når det gjelder kalkulator, tror faktisk matlab er en del av pensum. Det passer bra, ettersom jeg er ganske glad i slikt, men vi har rett og slett ikke hatt noe særlig med det å gjøre på VGS. Det blir nok ingen ny "fancy" kalkulator på meg. Igjen, tusen takk! :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vet ikke om du er KUN ute etter bøker, men jeg har gjennomgått R1 i videoform, som du kan se her hvis det passer: http://udl.no/r1-matematikk

Jeg er også midt oppi prosessen med å dekke R2. Er det også interessant, så kan det være verd å følge med.
Bilde
CamrenH95
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/08-2014 21:18
Sted: Narvik

Aleks855 skrev:Vet ikke om du er KUN ute etter bøker, men jeg har gjennomgått R1 i videoform, som du kan se her hvis det passer: http://udl.no/r1-matematikk

Jeg er også midt oppi prosessen med å dekke R2. Er det også interessant, så kan det være verd å følge med.
Har sett i tidligere innleg om videoene dine, og skal ta en titt når jeg begynner på repetisjonen :)
Slike videoer har vært til stor hjelp for meg tidligere, så takk for forslaget.
Svar