Perspektivtegning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MatteMette

Skal øve på å tegne forskjellige perspektiver på f.eks en fyrstikkeske. Er helt grønn :oops: Noen som har en teskjemetode, eller en god nettside som kan vise meg hvordan det gjøres??
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

MatteMette

Hei! Og takk for svar :) Google er genialt, ja :) Har nok ikke vært like flink som deg med søking, fikk opp en jungel som det ble for vanskelig for meg å finne fram i. Jeg har tross alt dyskalkuli :) Skal forhåpentligvis finne en av sidene nyttig :)

Må likevel bare nevne det - fordi jeg ser det samme rundt på nettet stadig dukker opp. Disse gjentatte punktummene .... Som om man er til irritasjon fordi at man spør om noe som andre googler på "null komma null". "Google er en fin bil" o.l. er omkvedet. Greit nok, fant det ikke selv - og da tenker jeg at det var i orden å spørre på et forum :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg ser heller ikke den store nytten i å svare på seriøse spørsmål med en link til et googlesøk når trådstarteren spør spesifikt etter tips om gode nettsider. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg, mette.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

MatteMette skrev:Skal øve på å tegne forskjellige perspektiver på f.eks en fyrstikkeske. Er helt grønn :oops: Noen som har en teskjemetode, eller en god nettside som kan vise meg hvordan det gjøres??
er vel en OK link på nettsida her inne

http://www.matematikk.net/emne/perspektiv.php

ellers vet jeg det står greit beskrevet i 1P boka (har undervist i dette på vgs,men mange år siden... ), hvis det fortsatt er pensum
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Hei MatteMette! Kanskje denne linken kan hjelpe: https://ndla.no/sites/default/files/1p_ ... .08.13.pdf
Jeg husker noe fra perspektivtegningen i mattetimene, men dessverre ikke alt :wink: Bare spør om det er noe du lurer på.

EDIT: se fra side 43 og nedover på linken :)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

plutarco skrev:Jeg ser heller ikke den store nytten i å svare på seriøse spørsmål med en link til et googlesøk når trådstarteren spør spesifikt etter tips om gode nettsider. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg, mette.
Svaret mitt er faktisk ikke så ille som du tror, Plutarco.

Du bør se igjennom noen av "treffene" i søket før du er så negativ Plutarco. Du burde kjenne meg såpass!
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

ettam skrev:
plutarco skrev:Jeg ser heller ikke den store nytten i å svare på seriøse spørsmål med en link til et googlesøk når trådstarteren spør spesifikt etter tips om gode nettsider. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg, mette.
Svaret mitt er faktisk ikke så ille som du tror, Plutarco.

Du bør se igjennom noen av "treffene" i søket før du er så negativ Plutarco. Du burde kjenne meg såpass!
Selvsagt klar over at du alltid gir gode og kompetente svar, ettam! Får bare beklage mitt litt flåsete og ugjennomtenkte innlegg! Innrømmer at jeg ikke så gjennom treffene først.

(Poenget var egentlig bare at jeg generelt sett syns en henvisning til google virker som et litt lettvint svar. Det var slett ikke meningen å kritisere deg spesielt)
Svar