Hei
Kan noen forklare hvordan dette er mulig?
CH3COOH (aq) + OH- (aq) --> CH3COO- (aq) + H3O+ (aq)
Hvordan er det mulig at OH- blir til H3O+? Har jeg glemt noe i reaksjonen eller? Vær så snill og forklar meg.
Hjelp med reaksjon mellom syre og sterk base
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Galois
CH3COOH kalles for eddiksyre, som du helt sikkert vet, og en syre er et stoff som avgir H-atomer, eller protoner.gyrid wrote:Hei
Hvordan er det mulig at OH- blir til H3O+? Har jeg glemt noe i reaksjonen eller? Vær så snill og forklar meg.
Siden dette er en syre-basereaksjon, må hydroksidionet, OH-, være en base, som er et stoff som tar opp det avgitte Hydrogenatomet til CH3COOH.
Dermed trekker vi fra, og får at det dannes CH3COO-, men ikke H3O+, men vann, H2O. Det er fordi OH- tar opp ett Hydrogenatom og dermed får den to stykker, ergo H2O.
Reaksjonen er altså: [tex]CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq)\rightleftharpoons CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l)[/tex]
Jeg er ganske sikker på at det skal være likevektspil i reaksjonen, altså at den skal kunne gå begge veier siden vi driver med en svak syre, men dette må Janhaa bekrefte.
Det vi da også videre vet, er at CH3COO- er korresponderende base til den svake syren CH3COOH, og H2O vil da være den korresponderende syren til OH-.
Janhaa, vær så god å rette på feil, og eventuell bekreft.

Hvordan ser da reaksjonslinkningen ut ved halvtitrerpunktet når man titrer med disse stoffene, jeg tenker på reaksjonslikningen hvor man kan se og finne ut av konsentrasjonen til H3O+ slik at det blir mulig å konkludere med at ph=pKa ved halvtitrerpunktet?
faktisk så er reaksjonen slik den er skrevet nå, sterkt forskjøvet mot høyre, fordi Kb << 1. og uten likevektspilerThomasSkas wrote:CH3COOH kalles for eddiksyre, som du helt sikkert vet, og en syre er et stoff som avgir H-atomer, eller protoner.gyrid wrote:Hei
Siden dette er en syre-basereaksjon, må hydroksidionet, OH-, være en base, som er et stoff som tar opp det avgitte Hydrogenatomet til CH3COOH.
Dermed trekker vi fra, og får at det dannes CH3COO-, men ikke H3O+, men vann, H2O. Det er fordi OH- tar opp ett Hydrogenatom og dermed får den to stykker, ergo H2O.
Reaksjonen er altså: [tex]CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq)\rightleftharpoons CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l)[/tex]
Jeg er ganske sikker på at det skal være likevektspil i reaksjonen, altså at den skal kunne gå begge veier siden vi driver med en svak syre, men dette må Janhaa bekrefte.
Det vi da også videre vet, er at CH3COO- er korresponderende base til den svake syren CH3COOH, og H2O vil da være den korresponderende syren til OH-.
Janhaa, vær så god å rette på feil, og eventuell bekreft.
kanskje litt rart, men
Reaksjonen er altså: [tex]CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq) => CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l)[/tex]
og
[tex]CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l) \rightleftharpoons CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq),\,\,\,\,K_b=5.6*10^{-10}[/tex]
[tex]CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq) => CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l),\,\,\,\,\,K=1/K_b >> 1[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
den er slikgyrid wrote:Hvordan ser da reaksjonslinkningen ut ved halvtitrerpunktet når man titrer med disse stoffene, jeg tenker på reaksjonslikningen hvor man kan se og finne ut av konsentrasjonen til H3O+ slik at det blir mulig å konkludere med at ph=pKa ved halvtitrerpunktet?
[tex]HA+H_2O <=>H^+ + A^-[/tex]
egentlig
[tex]HA + OH^- => A^- + H_2O[/tex]
ved 1/2 ek pkt vil NaOH ha overført HA til A^-, slik at [HA] = [A^-]
der
pH = pKa - lg( [HA]/[A^-]) = pKa - lg(1) = pKa
Ved ek pkt har vi bare svak base A^- (regn ut pH av svak base)....
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.