Hjelp med reaksjon mellom syre og sterk base

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
gyrid

Hei

Kan noen forklare hvordan dette er mulig?

CH3COOH (aq) + OH- (aq) --> CH3COO- (aq) + H3O+ (aq)

Hvordan er det mulig at OH- blir til H3O+? Har jeg glemt noe i reaksjonen eller? Vær så snill og forklar meg.
ThomasSkas
Galois
Galois

gyrid wrote:Hei

Hvordan er det mulig at OH- blir til H3O+? Har jeg glemt noe i reaksjonen eller? Vær så snill og forklar meg.
CH3COOH kalles for eddiksyre, som du helt sikkert vet, og en syre er et stoff som avgir H-atomer, eller protoner.
Siden dette er en syre-basereaksjon, må hydroksidionet, OH-, være en base, som er et stoff som tar opp det avgitte Hydrogenatomet til CH3COOH.

Dermed trekker vi fra, og får at det dannes CH3COO-, men ikke H3O+, men vann, H2O. Det er fordi OH- tar opp ett Hydrogenatom og dermed får den to stykker, ergo H2O.

Reaksjonen er altså: [tex]CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq)\rightleftharpoons CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l)[/tex]

Jeg er ganske sikker på at det skal være likevektspil i reaksjonen, altså at den skal kunne gå begge veier siden vi driver med en svak syre, men dette må Janhaa bekrefte.

Det vi da også videre vet, er at CH3COO- er korresponderende base til den svake syren CH3COOH, og H2O vil da være den korresponderende syren til OH-.

Janhaa, vær så god å rette på feil, og eventuell bekreft. ;)
gyrid

Hvordan ser da reaksjonslinkningen ut ved halvtitrerpunktet når man titrer med disse stoffene, jeg tenker på reaksjonslikningen hvor man kan se og finne ut av konsentrasjonen til H3O+ slik at det blir mulig å konkludere med at ph=pKa ved halvtitrerpunktet?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

ThomasSkas wrote:
gyrid wrote:Hei
CH3COOH kalles for eddiksyre, som du helt sikkert vet, og en syre er et stoff som avgir H-atomer, eller protoner.
Siden dette er en syre-basereaksjon, må hydroksidionet, OH-, være en base, som er et stoff som tar opp det avgitte Hydrogenatomet til CH3COOH.
Dermed trekker vi fra, og får at det dannes CH3COO-, men ikke H3O+, men vann, H2O. Det er fordi OH- tar opp ett Hydrogenatom og dermed får den to stykker, ergo H2O.
Reaksjonen er altså: [tex]CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq)\rightleftharpoons CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l)[/tex]
Jeg er ganske sikker på at det skal være likevektspil i reaksjonen, altså at den skal kunne gå begge veier siden vi driver med en svak syre, men dette må Janhaa bekrefte.
Det vi da også videre vet, er at CH3COO- er korresponderende base til den svake syren CH3COOH, og H2O vil da være den korresponderende syren til OH-.
Janhaa, vær så god å rette på feil, og eventuell bekreft. ;)
faktisk så er reaksjonen slik den er skrevet nå, sterkt forskjøvet mot høyre, fordi Kb << 1. og uten likevektspiler

kanskje litt rart, men

Reaksjonen er altså: [tex]CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq) => CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l)[/tex]
og

[tex]CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l) \rightleftharpoons CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq),\,\,\,\,K_b=5.6*10^{-10}[/tex]

[tex]CH_{3}COOH (aq)+OH^{-}(aq) => CH_{3}COO^{-}(aq)+H_{2}O(l),\,\,\,\,\,K=1/K_b >> 1[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

gyrid wrote:Hvordan ser da reaksjonslinkningen ut ved halvtitrerpunktet når man titrer med disse stoffene, jeg tenker på reaksjonslikningen hvor man kan se og finne ut av konsentrasjonen til H3O+ slik at det blir mulig å konkludere med at ph=pKa ved halvtitrerpunktet?
den er slik

[tex]HA+H_2O <=>H^+ + A^-[/tex]

egentlig
[tex]HA + OH^- => A^- + H_2O[/tex]

ved 1/2 ek pkt vil NaOH ha overført HA til A^-, slik at [HA] = [A^-]
der
pH = pKa - lg( [HA]/[A^-]) = pKa - lg(1) = pKa
Ved ek pkt har vi bare svak base A^- (regn ut pH av svak base)....
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply