Finansiering- annuitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Markusebo
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Sitter med en oppgave i arbeidsboken min nå. Rimelig fersk i kurset, og trenger derfor litt hjelp med å komme igang!
En av oppgavene lyder slik(det følger ikke løsningsforslag):

Hva er nåverdien av å motta 100 kr hvert år i 8 år når første betaling kommer om 5 år (fra i dag) og rentekravet er 5 %?

Flott om noen kunne gitt med et svar, eventuell veiledning!

Mvh Markus.
Aleks855
Rasch
Rasch

Hva har du prøvd selv?
Image
Markusebo
Fibonacci
Fibonacci

Ja, det har jeg!

Jeg tenker jeg må dele oppgaven inn i to deler:
først regner vi fra år 13 (5+8), ned til år 5, da finner vi verdien av 100 kroner fra innbetalinger i 8 år, i år 5, i og med det er i 8 år innbetalingene kommer.
deretter gjør vi en ny operasjon; finner nåverdien av pengene vi hadde i år 5, og siden det her ikke er er innbetalinger tar vi kun hensyn til rentekravet på 5%.
Markusebo
Fibonacci
Fibonacci

Ja, det har jeg!

Jeg tenker jeg må dele oppgaven inn i to deler:
først regner vi fra år 13 (5+8), ned til år 5, da finner vi verdien av 100 kroner fra innbetalinger i 8 år, i år 5, i og med det er i 8 år innbetalingene kommer.
deretter gjør vi en ny operasjon; finner nåverdien av pengene vi hadde i år 5, og siden det her ikke er er innbetalinger tar vi kun hensyn til rentekravet på 5%.
Post Reply