Kan noen hjelpe med en koplett løsning til nedenforstående oppgave, og gjerne med en forklaring også..
Skaller hodet i veggen her, og ser meg blind på hvordan jeg løser det..
Forenkle uttrykket og finn verdi hvis w=2
z²+w(2wz)²-(w+4z²-1)w³-(z+w²)(x-w²)
Forenkling av uttrykk???
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Kommer du ingen vei?
Du må huske regnerekkefølgen for å komme i gang her. Husker du rekkefølgen av potenser, paranteser, multiplikasjon, divisjon, addisjon og subtraksjon?
Når du har fått løst opp paranteser og ganget ut, må du samle/trekke sammen like led og til slutt se om du kan faktorisere noe.
Kom med et forslag så er det mye enklere å hjelpe deg.
Du må huske regnerekkefølgen for å komme i gang her. Husker du rekkefølgen av potenser, paranteser, multiplikasjon, divisjon, addisjon og subtraksjon?
Når du har fått løst opp paranteser og ganget ut, må du samle/trekke sammen like led og til slutt se om du kan faktorisere noe.
Kom med et forslag så er det mye enklere å hjelpe deg.
z²+w(2wz)²-(w+4z²-1)w³-(z+w²)(x-w²)
Slik at den parentesfri linjen blir
z^2 +4w^3 z^2 -w^2 +w^3 z^2-w^3-zx+w^2 z+w^2 x-w^4
Eller er jeg på villspor..?
Slik at den parentesfri linjen blir
z^2 +4w^3 z^2 -w^2 +w^3 z^2-w^3-zx+w^2 z+w^2 x-w^4
Eller er jeg på villspor..?

Ja.Headbang1 wrote:Blir den første parentesen w(2wz)²= 4w³z² ?

Men det ser ut som det blir litt "grums" på nummer 2 og 3.
Nummer 2:
Husk fortegn! Hvis det står minus foran en parantes må du "snu" alle fortegnene inni parantesen når du løser opp.
Og husk at en faktor utenfor parantesen skal ganges med alle leddene inni parantesen når du løser opp.
Nummer 3:
Her må du også passe på fortegnet hele vegen. Det kan kanskje være lurt med en mellomregning før du løser opp parantesene.
Hadde lest av oppgaven feil. de 2 siste parentesene skal være (z+w²)(z+w²) og ser dem ligner veldig på 3Kvs.