Trigonometri oppgave som er vanskelig å forstå.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
fjoesne
Pytagoras
Pytagoras

Dette er ei oppgave tatt fra 2MX oppgavebok (ISBN 82-03-32138-0)

oppgave: 111
Det er gitt en sirkel med radius 5cm og et punkt P i avstanden 13 cm fra sirkelens sentrum O. En sekskant gjennom P avskjærer en korde på 7 cm av sirkelen.
Regn ut vinkelen mellom sekskanten og OP.

Kan noen forklare meg hvordan "en sekskant gjennom P avskjerer en korde på 7 cm av sirkelen" ser ut i dette eksempelet?
vil dette si at sekskanten har P som sentrum?
Jeg forstår rett og slett ikke oppgaven, og lurer på om det er noe elementært jeg ikke helt har fått med meg fra tidligere pensum.
Mathematics is a game played according to certain simple rules with meaningless marks on paper. --David Hilbert
claves
Dirichlet
Dirichlet

Sikker på at det ikke står sekant istedenfor sekskant? Da gir oppgave langt mer mening for meg i hvert fall.
fjoesne
Pytagoras
Pytagoras

claves wrote:Sikker på at det ikke står sekant istedenfor sekskant? Da gir oppgave langt mer mening for meg i hvert fall.
jo, det stemmer! Ikke nok med at jeg sliter med matte, men det ser ut til at jeg har noen lese og skrivevansker i samme slengen ;)

Tror jeg skjønner oppgaven nå, men hvordan den skal løses, derimot, det gjenstår å se. :) takk for hjelpen.
Mathematics is a game played according to certain simple rules with meaningless marks on paper. --David Hilbert
Post Reply