Konstruksjon av trekant med gitt lengde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Hei. Er det noen gode fremgangsmåter man kan benytte for å konstruere trekanter med gitte lengder?

f.eks "En trekant har sider med lengdene 5cm 6 cm og 7cm.. Konstruer trekanten"

Jeg klarer jo å tegne den, konstruere derimot.
Lektorn
Riemann
Riemann

Ja det er en metode for dette.

Sett av en linje som er 5 cm. Endepunktene representerer da to av hjørnene i trekanten.
Ved å sette passeren i hvert av disse punktene kan du finne det tredje hjørnet til trekanten. Ser du en metode?

PS. Det finnes alltid to løsninger til denne type trekanter.
claves
Dirichlet
Dirichlet

Lektorn wrote:PS. Det finnes alltid to løsninger til denne type trekanter.
Blir dette utsagnet egentlig riktig? Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men de to "løsningene" er vel kongruente trekanter, og hvis vi skal skille kongruente trekanter fra hverandre har vi vel langt fler enn to løsninger her.
Lektorn
Riemann
Riemann

Tja, det blir kanskje en mer filosofisk diskusjon.
De to løsningene jeg tenker på er absolutt kongruente. Så spørs det om oppgaven er gitt i et fag der kongruens inngår som tema. I dagligspråket vil nok disse to trekantene oppleves som forskjellig.

PS. Når jeg sier 2 løsninger så tenker jeg på fra det tidspunktet der du har avsatt den ene siden.
DS.
claves
Dirichlet
Dirichlet

Lektorn wrote:PS. Når jeg sier 2 løsninger så tenker jeg på fra det tidspunktet der du har avsatt den ene siden.
DS.
Fra det tidspunktet er det vel fire mulige løsninger.
Lektorn
Riemann
Riemann

Beklager, vi filosoferer videre. :-)

Jeg mener fra det tidspunktet en side i trekanten er avsatt, og passerspissen er plassert i ett av hjørnene med en av de to resterende linjenes lengde satt av i åpningen.
OK nå?
claves
Dirichlet
Dirichlet

OK. 8-)
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

TAkk for svar. fikk det til nå. Nok et facepalm øyeblikk da.
Post Reply