TMA4240

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
HansHenning

Hei

Jeg skal ta emnet Statistikk TMA4240 dette semesteret. Har noen tatt det før og har dere noen råd for hvordan man skal gå frem her?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

HansHenning wrote:Hei
Jeg skal ta emnet Statistikk TMA4240 dette semesteret. Har noen tatt det før og har dere noen råd for hvordan man skal gå frem her?
er nok lettere å gi svar med konkrete oppgaver....
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Lektorn
Riemann
Riemann

Generelle tips som sikkert fungerer også for TMA4240:
* Bla gjennom pensum for å få en idé om innholdet i faget.
* Les kjapt gjennom relevant del av pensum før forelesningene.
* Møt opp i alle forelesninger og noter viktige utledninger og resultater.
* Regn så mange oppgaver du har mulighet. til. Møt opp i øvingstimene og spør om hjelp.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Tja akademika har ett lite hefte som heter "a cartoonist guide to statistics" finnes
en rekke slike oppgaver i ulike fag. Jeg fikk mye ut av det heftet. Gjør leksene dine
og oppfører det som et anstendig menneske.

Ellers så er hovedfokuset på eksamen på de senere bitene av pensum. Det er derfor
helt essensielt at du kan hypotesetesting og bruke og kjenne til de ulike type fordelingene
, chi kvadrat, normalfordeling, poisson, student-t fordeling etc.

Begynn å se på eksamensoppgaver allerede nå, og jobb utifra disse til å se hva du må kunne.
Ellers er øvingene i det faget gull verdt. Lurer du på noe prat med øvingslærer, og det er lov
å møte faglærer på kontoret sitt og. Jeg gjorde ikke dette i innførignsfagene, noe jeg angrer på.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
HansHenning

Takk for alle svar.

Er forelesninger viktige i dette emnet? Jeg har så langt ikke deltatt i noen.

Jeg skal også forsøke å se på eksamensoppgaver.

Hva med det gule A-5 arket man kan med, er det noe å anbefale der?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Tja får du til øvingene utenå koke er det ikke nødvendig å dukke opp i forelesningene i innføringsfagene (imho).
Men det er fordeler ved det. Repitisjon av pensum, og du ser hva foreleser vektlegger til en eksamen.
Du bør dukke opp i noen forelesninger for å se hvilket læringsutbytte du får av timene. Selv husker jeg at mine
forelesere var svært dyktige i statistikk, selv om jeg ikke hadde anledning til å være der så ofte.
Vent med gult ark til eksamensperioden, når dere fårbruke tabell er det ikke mye vits i det gule arket. Jeg skrev ned
hva hypotesetesting var, noen varianser, noen integral og kompisen min i kjole ridene på en dinosaur med rottmann i hånd.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply