Tallteori, største felles divisor (oppgave)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Gjest12321

Har en oppgave jeg har prøvd lenge på nå uten noen særlig følelse av fremgang. Oppgaven lyder som følger:

La l, m, og n være heltall. La d være et naturlig tall slik at sfd(l, n) = d.
Anta at n | m. Bevis at sfd(l + m, n) = d. Tips: Benytt ligningen l = (l + m) − m i løpet
av beviset ditt.
Aner ikke hvor jeg skal benytte at l = (l + m) - m. Har prøvd å bruke at lx + ny = sfd(l, n) og sfd(l + m, n) = kd uten særlig hell.

Takk for all hjelp, om mulig ønsker jeg bare et godt hint slik at jeg kan komme i gang.
Brahmagupta
Guru
Guru

Siden $n|m$ kan du skrive $m=nk$. La nå $d=sfd(l,n)$ og $d'=sfd(l+nk,n)$. Om du kan vise at $d|d'$ og at $d'|d$
er du i mål.
Gjest12324

Så langt har jeg kommet. Problemet er at jeg mangler et eller annet fundamentalt, ellers så har jeg en mental sperre som gjør at jeg overser noe..
Brahmagupta
Guru
Guru

Jeg kan vise den ene retningen, at $d|d'$. Per definisjon er $d=sfd(l,n)$ som vil si at $d|l$ og $d|n$. Da vil også $d$
dele enhver lineær kombinasjon av $l$ og $n$. Spesielt $d|l+kn$ som medfører at $d|sfd(l+nk,n)=d'$.

Det viktigste å merke seg er at hvis et tall $d_0$ deler både $p$ og $q$ så må det nødvendigvis være slik at
$d_0$ deler $sfd(p,q)$ siden dette per definisjon er det største tallet som har denne egenskapen.
Post Reply