Integrasjonsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
eulertallet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 31/05-2014 15:50

Hei, trenger litt hjelp med oppgave 1.302 b) fra coSinus R2.

Finn de bestemte integralene:

[tex]\int_{0}^{4} x \sqrt{x}\, dx[/tex]

Vet forsåvidt at [tex]\sqrt{x} = x^{\tfrac {1}{2}}[/tex], men vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre siden det står gange mellom x og [tex]^{\sqrt{x}}[/tex]
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Kan du trekke sammen $x\cdot x^\frac{1}{2}$ til én potens? :)
eulertallet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 31/05-2014 15:50

Blir det [tex]x\tfrac{2}{2} * x\tfrac{1}{2} = x\tfrac{2}{2}+\tfrac{1}{2} = x\tfrac{3}{2}[/tex] ?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Blir vel enda riktigere om du skriver det slik:

$x^{\tfrac{2}{2}} \cdot x^{\tfrac{1}{2}} = x ^ {\tfrac{2}{2}+\tfrac{1}{2}} = x ^{\tfrac{3}{2}} = x^{1.5}$


(men det ser ut som om du har skjønt hva claves mente)
eulertallet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 31/05-2014 15:50

Ja, er ikke helt fortrolig med tex-editoren enda. Eller om du mener x^1.5 så blir vi lært opp til å bruke brøker
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

eulertallet skrev:Ja, er ikke helt fortrolig med tex-editoren enda. Eller om du mener x^1.5 så blir vi lært opp til å bruke brøker
Mulig det er lurt. Jeg har ikke tenkt over det problemet før. Kanskje læreren din ønsker å unngå at elevene avrunder eksponenten?
eulertallet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 31/05-2014 15:50

Tror det har noe med at vi skal finne eksakte løsninger på veldig mange av oppgavene, og de fleste fasitsvarene er også skrevet i brøk. Har vel egentlig alltid brukt brøk i eksponent på vgs. Det er jo også lurt om man skal gjøre om til kvadratrot:
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Da tenker læreren din kanskje et hakk lenger enn meg, når jeg har undervist dette (begynner å bli noen år siden nå). Jeg tenker at det er lettere å i alle fall starte med med $ \int x^{1.5} dx = \frac{1}{1.5 + 1} x^{1.5 + 1} + C$ og så kanskje gå videre til brøker etter hvert. Litt for mange av elevene jeg underviser snubler litt for ofte hvis de må begynne med brøkregning samtidig som alle hjernecellene er opptatt med å integrere...
Svar