Tegne grafer for hånd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Hei. Holder på med mange oppgaver der man etter å ha regnet ut både det ene og det andre blir bedt om å "tegne grafen", gjerne med funksjoner som ser slik ut:

[tex]h(t) = 0.00261t^{3} - 0.851t^{2} + 0.60t + 800[/tex]

sant? (satt LITT på spissen da, men:) Det er jo ikke bare bare. Jeg har ikke noen lærer jeg kan spørre om dette, så jeg spør her, siden disse oppgavene visstnok kan dukke opp på eksamen;

Hvor nøye er det egentlig? Hvordan skal jeg tolke slike oppgaver? Jeg forstår at det aldri blir helt nøyaktig, og at jeg skal vise at jeg har "forstått det".. Men jeg sliter med å forstå poenget med å tegne/regne ut slike funksjoner for hånd.

Og er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan enkelt tegne slike kurver? For jeg blir aldri helt fornøyd selvom jeg gir det et forsøk med en tilnærming
Lektorn
Riemann
Riemann

I løpet av oppgaven har du gjerne funnet nullpunkter, ekstremalpunkter og vendepunkter.
Sammen med fortegnskjema for den deriverte og andrederiverte gir det deg nok info til å skissere en grei graf.
Post Reply