Trenger hjelp med potens + parantes!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Crimson
Pytagoras
Pytagoras

Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Har prøvd flere ganger, men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal få den til:

[tex](\frac{1}{25})^{-3}\cdot 125^{-2}\cdot 50^{-1}[/tex]

Gjorde en liknende oppgave før dette:

[tex](3^{2})^{-1}\cdot 18 = 3^{2(-1)} = \frac{1}{3^{2}} eller \frac{1}{9} = \frac{1}{9}\cdot 18 = \frac{18}{9} = 2[/tex]

Jeg er imidlertid litt nysgjerrig og usikker på hvorfor kun telleren i dette stykket ble ganget med 18 og ikke nevneren?

Jeg klarte, dog, ikke å løse det første stykket, så der håper jeg virkelig at noen der ute kan hjelpe meg.

Er det forresten greit at jeg skriver det slik som dette når jeg mener at eksponentene skal ganges sammen?

$(3^{2})^{(-1)}$ eller $(3^{2})^{\cdot -1}$

Takker på forskudd!

Edit: ser ut til å være et problem med Tax-editor på den siste oppgaven der, så jeg får skrive det "for hånd".

Er det greit å skrive 3^2(-1) når jeg mener at eksponentene skal ganges eller bør jeg skrive 3^2 * -1?
Aleks855
Rasch
Rasch

Ingenting i veien med Tex-editoren. Du prøvde å opphøye dobbel krøllparentes i noe.

Jeg fiksa noe av det, men du prøvde å opphøye noe i et gangetegn minus 1, så det må passes på hvordan du noterer ting.

Når det gjelder hvorfor 18 ble ganget med teller og ikke nevner så må du repetere litt grunnleggende brøkregning. Se gjerne her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-2-algebra

Spesielt videoen om "multiplikasjon med heltall".

På det andre så gjelder regelen $(a^b)^c= a^{bc}$ så ja, du kan gange sammen eksponentene.

Du kan også lære mer om potensregning her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-5- ... logaritmer
Image
Crimson
Pytagoras
Pytagoras

Jeg har prøvd meg litt fram, men jeg kommer liksom ikke lengre enn hit:

[tex]\left ( \frac{1}{25} \right )^{-3}\cdot 125^{-2}\cdot 50^{-1} = -\frac{1}{25}\cdot -\frac{1}{25}\cdot -\frac{1}{25} = \frac{1}{15625}[/tex]

Denne oppgaven skal egentlig løses uten kalkulator, så det må vel være en måte å gjøre dette på hvor man ikke kommer borti så store tall?
Post Reply