Skal vise at en 3. gradslikning bare har en reell løsning.
Likningen: x^3+x-1=0
Noen som kan hjelpe meg? Usikker på hvordan jeg skal starte.
Reelle løsninger 3 grads likning.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hva med å se på uttrykket som en funksjon, f.eks. f(x)=0.
Da kan du analysere litt på denne funksjonen vha den deriverte til f og trekke slutninger ut fra det.
For å svare fullstendig må du vel i tillegg vise at funksjonen går mellom +/- uendelig (hvis ikke det anses som "kjent" for 3.gradsfunksjoner).
Da kan du analysere litt på denne funksjonen vha den deriverte til f og trekke slutninger ut fra det.
For å svare fullstendig må du vel i tillegg vise at funksjonen går mellom +/- uendelig (hvis ikke det anses som "kjent" for 3.gradsfunksjoner).
Generelt kan man bruke Sturm's teorem for å finne antall distinkte reelle røtter til polynomer. Sjekk ut http://en.wikipedia.org/wiki/Sturm%27s_theorem
Om jeg deriverer og dobbeltderiverer funksjonen finner ut jo ut at den verken har topp, bunn eller vendepunkt. Så det gir jo mening at den går fra +/- uendelig og krysser x aksen bare på en plass, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal vise dette.Lektorn wrote:Hva med å se på uttrykket som en funksjon, f.eks. f(x)=0.
Vendepunkt har nok grafen, men det er ikke så viktig her. 
Du har en polynomfunksjon så da vet vi at den er kontinuerlig og deriverbar i hele definisjonsområdet (som er R).
At den deriverte ikke har nullpunkt betyr at funksjonen enten er strengt voksende eller strengt avtagende i hele området. Da kan den krysse x-aksen bare en gang. Siden den går mellom +/- uendelig så må den nødvendigvis krysse x-aksen. Dvs. eksakt ett nullpunkt og en reell løsning av likningen.

Du har en polynomfunksjon så da vet vi at den er kontinuerlig og deriverbar i hele definisjonsområdet (som er R).
At den deriverte ikke har nullpunkt betyr at funksjonen enten er strengt voksende eller strengt avtagende i hele området. Da kan den krysse x-aksen bare en gang. Siden den går mellom +/- uendelig så må den nødvendigvis krysse x-aksen. Dvs. eksakt ett nullpunkt og en reell løsning av likningen.