Finne farten

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei sann!

Jeg har ei oppgave her:

En barnevogn ruller uten friksjon nedover en bakke. Når den starter fra ro, får den farten 12 m/s i bunnen av bakken.
Hva blir farten i bunnen av bakken hvis vogna blir dyttet i gang med farten 5,0 m/s?

Jeg jobber med bevegelsesmengde osv.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan starte her, når jeg bare kjenner til de ulike fartene, og ingen masse? Jeg klarer ikke få hodet mitt rundt det her. :(
claves
Dirichlet
Dirichlet

Bruk prinsippet om energibevaring, og sett opp en likning. Da vil du kunne kansellere massen fra utregningen.
Guest

claves wrote:Bruk prinsippet om energibevaring, og sett opp en likning. Da vil du kunne kansellere massen fra utregningen.
Skal jeg også ta hensyn til potensiell energi i tyngdefeltet siden den er en viss ukjent høyde over bakken?
Takk! :)
Lektorn
Riemann
Riemann

Ja du må ta med potensiell energi. I første case der vogna starter med hastighet 0 er all energi potensiell ved start.
Hvis du setter høyden=0 i bunnen av bakken vil all energi være gjort om til kinetisk og da kan du finne ut hva starthøyden er.

I case to har du en startfart så der blir det både potensiell og kinetisk energi ved starten, dvs. den totale mekaniske energien til vogna er høyere.
Post Reply