Perferivinkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
andton
Noether
Noether

Gitt en sirkel med radius 5 cm. Hjørnene i trekanten ABC ligger på sirkelperiferien slik at vinkel A=70° og vinkel C=30°.

Jeg prøver å tegne denne denne trekanten, men den gir ingen mening med oppgaven. Legger ved tegning av oppg.

Image

Her vil ikke vinkel A bli 70 grader når linjestykker AB settes. Hva gjør jeg galt?

Videre er oppg.

a) Hvor mange grader er buen AB?
b) Hvor lang er korden AB?
c) Tegn figuren.
Lektorn
Riemann
Riemann

Det er kanskje en grunn til at du skal finne ut en god del om sirkelen og trekanten før du tenger figuren?

Jeg vet ikke hvordan du har prøvd å tegne din figur, men jeg antar feilen er at du bestemmer plasseringen til mer enn ett hjørne i trekanten?
andton
Noether
Noether

AB er 60°, mens korden AB = 5cm.

Det gir mening fordi sentralvinkelen til AB er det dobbelte av vinkel C, dvs. 30° * 2 = 60°.
Når vi da får vinkel lik 60°, vil denne figuren bli en likesidet trekant, det gir at alle sidene er 5cm.

Når jeg tegner opp figuren stemmer jo alt med informasjonen jeg har samlet.
andton
Noether
Noether

Jobbet med noen oppgaver og tror jeg kom fram til riktig skisse av trekanten? Er dette riktig?

Image
Lektorn
Riemann
Riemann

Det ser bra ut! :)

Hvis jeg skal være veldig pirkete så kan det se ut som trekanten ABC er likebeint i figuren din, og det er den jo ikke.
Post Reply