Hei jeg har matteprøve imorgen i S1 matte, sliter med en oppgave. Noen som kan hjelpe meg med å løse den?
Finn likningen for linjene gjennom de to punktene uten bruk av hjelpemidler.
Punktene er 1 / 2 , -1 /3 og -2 , -1/3
Hjelp det haster!!
Ettpunktsformelen. Hjelp!!!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det skal (tydeligvis) være en rett linje, dvs. du skal finne stigningstallet a og konstantleddet b i likningen y = a x + b.
Hvis jeg tolker de to punktene du har oppgitt rett, så har begge punktene samme y-koordinat. Stemmer det så kan du sette opp liknina direkte, for da vet du at det må være ei horisontal linje. Hva er stigningstallet for ei slik linje?
Hvis jeg tolker de to punktene du har oppgitt rett, så har begge punktene samme y-koordinat. Stemmer det så kan du sette opp liknina direkte, for da vet du at det må være ei horisontal linje. Hva er stigningstallet for ei slik linje?
-
- Dirichlet
Hvis du kjenner denne formelen, så bruk den, deretter finn likningen ved å sette inn stigningstallet du får
[tex]\frac{y2-y1}{x2-x1}[/tex]
[tex]\frac{y2-y1}{x2-x1}[/tex]
Da må du vise oss hva du får da... vanskelig å hjelpe deg når du har fått metoden men sier den gir feil.
Men jeg påstår (fortsatt) at du kan finne denne linjen uten å regne ut noe som helst. Hvis linja går gjennom to ulike punkter med samme y-koordinat så er løsningen meget enkel.
Hvis du ikke skjønner det kan du tegne inn de to punktene i et koordinatsystem og se på linjen gjennom punktene.
Men jeg påstår (fortsatt) at du kan finne denne linjen uten å regne ut noe som helst. Hvis linja går gjennom to ulike punkter med samme y-koordinat så er løsningen meget enkel.
Hvis du ikke skjønner det kan du tegne inn de to punktene i et koordinatsystem og se på linjen gjennom punktene.