Kalkulator til matte på universitetet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Suppekniven
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 23/10-2014 20:56

Med tanke på matematikkstudier ved universitet, hvilken kalkulator anbefales det at jeg anskaffer?

Trenger jeg programmerbar-, grafisk-, eller CAS-kalkulator?

Pris: helst ikke mer enn 1500 kroner.
Kanskje en kalkulator som kan følge meg etter universitetet også? Jeg liker bl.a. geometri og konstruksjoner.

Jeg vil gjerne ha en kalkulator som kan overføre bilder av hva man driver med på kalkulatoren til en PC. Eventuelt også overføre tall og formler og utregninger mellom kalkulator og datamaskin.

Har tittet på Casios FX-CG20, pga. opplyst display og farger, men er ikke sikker enda, så alle tips mottas med takk.

Edit: I tillegg til Casio FX-CG20, har jeg også tittet på Texas Instruments TI-Nspire CX.
Sist redigert av Suppekniven den 23/10-2014 21:50, redigert 1 gang totalt.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvilket universitet gjelder det?

På NTNU er følgende svært enkle kalkulatorer godkjent på eksamen:
- Casio fx-82ES PLUS
- Citizen SR-270X og Citizen SR-270X College
- Hewlett Packard HP30S
Suppekniven
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 23/10-2014 20:56

Lektorn skrev:Hvilket universitet gjelder det?
Trolig uio.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Lektorn skrev: - Citizen SR-270X
+1 på den. Lettvint og intuitiv kalkulator til en behagelig pris. Godkjent på det meste av eksamener på universitetsnivå.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

HP30S er etter min mening ikke å anbefale.
Suppekniven
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 23/10-2014 20:56

plutarco skrev:HP30S er etter min mening ikke å anbefale.
HP er ikke aktuelt for meg. Bl.a pga. kronglete brukergrensesnitt og ikke-eksisterende driver-support på div. tidligere HP-produkter. Jeg sa til meg selv for noen år tilbake "aldri mer HP!", og siden har alt gått på skinner. Ønsker ikke å utsette meg selv for potensiell frustrasjon med en HP-kalkulator.

Men for all del, det er sikkert mange som opplever at HP virker for dem.
Suppekniven
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 23/10-2014 20:56

Ellers står valget foreløpig mellom Casio FX-CG20 og Texas Instruments TI-Nspire CX. Begge disse har belyst skjerm, (noe som er viktig for meg pga. syn og eventuell bruk i dunkel belysning), i tillegg til at begge også har fargeskjerm. Begge er også tillatt brukt ved uio.

De koster det samme, i hvert fall på Clas. (Noen som har tips til andre kalkulatorbutikker?)

Jeg har lest litt rundt, og det er veldig mange som har positive ting å si om begge to. Det kan virke som om Texas Instruments er aktive på legge ut oppdateringer for Nspire CX, og sånt er bra synes jeg. Jeg vet ikke hvordan dette er med Casio sine kalkulatorer.

Er det noen her som har en av disse modellene og som kan anbefale eller fraråde?

Her er en link til den eneste siden jeg fant som faktisk sammenligner disse to kalkulatorene: http://www.techpoweredmath.com/ti-nspir ... sio-prizm/
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

De fleste kalkulatorene som er nevnt i tråden, er tillatt ved UiO: http://www.mn.uio.no/math/studier/admin ... lator.html

Jeg vet ikke om du bare har "the cash to splash", men prisforskjellen er veldig stor mellom Citizen-modellene som ble nevnt over, og Casio-modellene du foretrekker. Det er snakk om bortimot 7-dobling i pris for belyst skjerm.
Bilde
Suppekniven
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 23/10-2014 20:56

Aleks855 skrev:De fleste kalkulatorene som er nevnt i tråden, er tillatt ved UiO: http://www.mn.uio.no/math/studier/admin ... lator.html

Jeg vet ikke om du bare har "the cash to splash", men prisforskjellen er veldig stor mellom Citizen-modellene som ble nevnt over, og Casio-modellene du foretrekker. Det er snakk om bortimot 7-dobling i pris for belyst skjerm.
De fleste som er nevnt har vel ingen av funksjonene jeg etterlyser? I tillegg til lys, så hadde det vært fint med en kalkulator som f.eks. kan overføre bilde av skjerm til datamaskin, eventuelt også overføre tall og utregninger, slik at dette kan legges ut på nett. :)
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Tillater NTNU kun de tre kalkulatorene nevnt av Lektorn over, mens UiO tillater over hundre modeller!?
jhoe06
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 07/12-2011 14:44

Hele kalkulatorbransjen er en stor svindel; produsentene tar uforholdsmessig godt betalt for utgammel teknologi. Jeg anbefaler deg heller å bruke mobiltelefon som kalkulator. Selv bruker jeg Algeo for Android, som jeg er svært fornøyd med. For mer krevende operasjoner (som ikke enkelt lar seg gjøre selv på avanserte håndholdte kalkulatorer) bruker jeg datamaskin. I tillegg har jeg en kalkulator (av billigste sort) som er godkjent for eksamen.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Etter min mening burde det være forbudt med kalkulator.
Gjest2

plutarco skrev:Etter min mening burde det være forbudt med kalkulator.
Helt enig! Tror en kalkulator ødelegger mye for matematisk utvikling. Selv brukte jeg kalkulator svært sjeldent på vgs (kanskje på en og annen heldagsprøve), mens på universitetet har jeg ikke dratt frem kalkulatoren én gang ennå (går bare 1. år på matematiske fag).
Svar