Har enda et lite "problem".
Er på ikke lineære likningsett og får ikke til en oppgave:
[tex]x-y=1[/tex]
[tex]-x^{2}+4x+y=3[/tex]
Det jeg gjorde:
1: brukte nr2 og satt y likningen der([tex]y=x^{2}-4x+3[/tex]) inn i nr1.
2: det blir som en andregradslikning så jeg bruker ABC formelen
3: Deretter finner jeg y etter å ha funnet to løsninger for x
Problemet er at både x og y i begge løsningene blir feil...hvordan løser man denne eventuellt hvis man ikke kan bruke ABC formelen for andregradslikning?
Ikke lineære likningssett
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Dirichlet
Som jeg alltid gjør for tiden;(regnet med ABC metoden skulle brukes her, men får ta det litt mer med ro så kanskje det funker)
For de aller fleste som regner matte-oppgaver er det ekstremt lønnsomt å regne nøyaktig og korrekt første gangen. Har du først gjort en feil i et matte-stykke er det veldig vanskelig å se det selv rett etterpå. Man blir blind for egne feil...
Slike oppgaver som du holder på med nå er greie nok da du lett kan sjekke at svaret er rett, men det kommer en dag hvor svaret blir vanskelig/umulig å verifisere.
Slike oppgaver som du holder på med nå er greie nok da du lett kan sjekke at svaret er rett, men det kommer en dag hvor svaret blir vanskelig/umulig å verifisere.
-
- Dirichlet
yepp, er ikke vanskelig å sette prøve på svaret osv nå, i tillegg det samme på eksamen, men det tar unødvendig mye tid...Jeg brukte samme metoden nå og fikk det til lett...problemet er at jeg innimellom bruker feil fortegn, multipliserer feil(grunnet fortegn osv) så må nok prøve å få litt bedre "system" slik at fortegn osv blir slik det skal...så at begge settene var riktig regnet ut nå, men med et fortegn for dårlig på det ene tallet(nok til at løsningen kunne gått rett vest), men takket være at det kun var konstantleddet(faktisk da jeg skulle ordne y likningen helt i starten så ble konstantleddets fortegn endret, noe det ikke skulle siden det var på riktig side av =tegnet). Så også nå at første gang jeg prøvde(før jeg skrev innlegget) så "glemte" jeg å faktisk ta kvadratroten av 9 som man skal mot slutten av ABC formelen slik at x løsningene ble helt feil...Så fortegn og å gjøre alt fullt ut i oppgaven og gjøre formlene man bruker HELT riktig er viktig for å få riktig svar...