Tegn grafen med y=x^2+1 mellom grensene x=-2 og x=+3 0g bruk dette til å løse ligningen x^2-x=2
Det går grei å plotte grafen, men jeg skjønner ikke hvordan man skal gjøre siste rest av oppgaven...
Noen som har en ide?
Funksjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Nei, du må ta tak i likningen og omforme den slik at du får [tex]x^{2}+1[/tex] på den ene siden av likhetstegnet og "noe annet" på den andre siden.
Da klarer du kanskje å tegne grafen til dette "noe annet" i likningen, og da klarer du å løse dette grafisk.
Da klarer du kanskje å tegne grafen til dette "noe annet" i likningen, og da klarer du å løse dette grafisk.
Ja da har du nok funnet den andre siden i likningen.
Jeg ville heller startet med likningen du har fått oppgitt og gjort om den direkte:
[tex]x^{2}-x=2[/tex]
[tex]x^{2}-x+1=2+1[/tex]
[tex]x^{2}+1-x+x=3+x[/tex]
[tex]x^{2}+1=x+3[/tex]
Grafen for venstre siden har du allerede tegnet. Neste steg blir da å tegne grafen til høyre side.
Hvordan kan du nå bruke de to grafene til å finne løsningen på likningen?
Jeg ville heller startet med likningen du har fått oppgitt og gjort om den direkte:
[tex]x^{2}-x=2[/tex]
[tex]x^{2}-x+1=2+1[/tex]
[tex]x^{2}+1-x+x=3+x[/tex]
[tex]x^{2}+1=x+3[/tex]
Grafen for venstre siden har du allerede tegnet. Neste steg blir da å tegne grafen til høyre side.
Hvordan kan du nå bruke de to grafene til å finne løsningen på likningen?
Last edited by Lektorn on 29/10-2014 10:15, edited 3 times in total.