R1 matte på egenhånd?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Matematikk1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 01/11-2014 14:39

Hei jeg har et spørsmål. Jeg er en av de som gjorde dårlig på videregående i matte(mest på grunn av at jeg aldri gjorde leksene eller var i timen). Bestemte meg for å lære meg matte for komme inn på studie med R1 krav. Er det mulig på egenhånd å lære seg R1-matte
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan se hele pensumet forelest, med masse eksempler her; http://udl.no/r1-matematikk

Det er selvfølgelig anbefalt at du gjør oppgaver på egen hånd også, så ei oppgavebok er likevel fint å ha.
Bilde
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Jeg har jobbet mot R1 eksamen om ca. 1 måned siden mars i år. Kjøpte 1T boken også, og surfet gjennom den først. Det viste seg å være et veldig lurt valg.

Jeg er IKKE god i matte, jeg fikk 2 i P matte for 3 år siden. Men da hadde jeg dog aldri fulgt med i mattetimene på grunnskolen, var ikke villig til å gi en ordentlig innsats og trodde matte var kun for de som hadde superpowers :) Jeg tok feil, alt i R1 matten har vært overkommelig, selvom noen oppgaver fortsatt får meg til å rive meg i håret, men regn med å bruke mange mange timer, kanskje daglig, hvis du skal rekke det før eksamen i Mai 2015.

Kan forøvrig anbefale videoene til han som postet over meg på det varmeste, så finnes det også mange andre som poster mattevideoer på youtube i forskjellige stil. Velger videoundervisning over å betale 10k for et fag på sonans med en coinflip lærer anyday. Lurer man på fremgangsmåter utover det videoene dekker er jo dette forumet helt supert
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

hallapaadeg skrev:... en coinflip lærer ...
Meaning? :roll:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Lektorn skrev:
hallapaadeg skrev:... en coinflip lærer ...
Meaning? :roll:
At du ikke har noen garanti om kvaliteten på læreren, antar jeg. Du betaler 10k for en lærer, uten å vite om det er en god lærer eller ikke.
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

OK, som det er i alle skoler. Forskjellen er vel at på private skoler kan du klage og i værste fall få igjen pengene.

Jeg tolket utsagnet litt annerledes, nemlig at alle lærerne på slike skoler jobber der hovedsaklig for å dra inn penger..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Offentlige skoler er i stor grad gratis. Som utdanning burde være. Jeg er glad for at private skoler finnes, men jeg tviler på at de har en spesielt fin pengene tilbake-garanti.

Alt private skoler tilbyr, burde vært tilbudt offentlig. Altså, vesentlig billigere. Men med læreryrkets status slik den er, så er det vel vanskelig å skaffe dyktige lærere.
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Min noe begrensede erfaring med privatistskoler er at du lett får tilbake pengene hvis du er misfornøyd med noe, inkl. læreren. Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. F.eks kan du ikke slutte etter 11 av 12 uker og kreve pengene tilbake.
CamrenH95
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 07/08-2014 21:18
Sted: Narvik

Heisann

Så lenge du er innstilt på at du skal klare og lære deg faget, så er ingenting umulig!
Det du må passe på er at du kanskje må "gå tilbake" til tidligere emner i matematikk hvis du merker at noe er vanskeligere.
Problemet er oftest at man mangler de mer "grunnleggende byggesteinene", og når disse ikke er på plass, så vil den mer "avanserte" matematikken så klart bli vanskelig.
Men alt i alt, ett skritt av gangen.

Selv er jeg mentor via Ent3r, som tilbyr realfagstrening for elever, alt fra ungdomskolen til sisteåret på VGS.
Vet ikke hvordan det er på andre områder, men her i Narvik (der jeg er) så ønsker vi også og gi dette tilbudet til privatister også.
Beste med tilbudet, er at dette er helt gratis og frivillig. Hver enkelt bruker det slik man vil.

Ellers kan jeg anbefale videoene til han som er nevnt tidligere, eller prøve og finne stoff på Youtube f.eks.
Selv bruker jeg NDLA side sider mye når jeg skal repetere regler o.l ifra R1 (eller andre fag generelt). Her har du link: http://ndla.no/nb/node/57933
Så burde du også prøve å gjøre tidligere eksamenssett.

Hvis du trenger hjelp eller lurer på noe, ta gjerne kontakt. Studerer selv, men har oftest tid til overs, spesielt til folk som trenger hjelp til matematikk.

Mvh Camilla
Matematikk1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 01/11-2014 14:39

Takk skal du ha camilla
Svar