Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lærematte
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 25/10-2014 19:35

Hei jeg har denne funksjonen f(x)=

Kode: Velg alt

[tex]2\pi x^{2} + \frac{400}{x}[/tex]. Også skal jeg derivere den og finne bunnpunktet ved regning og jeg kommer bare frem til her [tex]4\pi x -\frac{400}{x^{^{2}}}[/tex]

Hvordan kommer jeg videre her?
lærematte
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 25/10-2014 19:35

[tex]4\pi x^{3} -400=0[/tex]

Jeg har prøvd å løse den videre og kommer frem til en tredjegradsuttrykk og vi har ikke lært å løse slike så derfor må det være en annen måte å løse det på. Forresten x er [tex]1\leq x\leq 7[/tex]. Når jeg putter dette tredjegradsuttrykket inn i kalkulatoren så får jeg to ikke-eksisterende verdier og den siste er den riktige verdien som jeg er ute etter, men den skal jeg altså finne ved regning. Men hvordan?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

$ x = (\frac {100}{\pi})^{\frac {1}{3}} \approx 3,169$
lærematte
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 25/10-2014 19:35

Takk for svaret :)
lærematte
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 25/10-2014 19:35

Jeg skal derivere f(x): [tex]x^{3}*\sqrt x[/tex]

jeg har kommet så langt [tex]\frac{(12x^{2} (x^{2} -1)^{2}+(x^{2}-1)^{3})}{2\sqrt x}[/tex]

I følge fasiten skal jeg komme så langt: [tex]\frac{(x^{2}-1)^{2}(13x^{2}-1)}{2\sqrt x}[/tex]

Men jeg har ingen anelse hvordan jeg kommer meg frem dit? Noen som kan hjelpe?
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Du kan nå målet ditt ved faktorisering.

En annen måte man kan gjøre det på er å plusse sammen eksponentene i f(x), og deretter derivere. da slipper man unna en del ekstra jobb.
hint
[tex]a^{b} * a^{c} = a^{b+c}[/tex]

Men det er jo bra hvis du klarer å fullføre oppgaven slik den står først
lærematte
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 25/10-2014 19:35

hallapaadeg skrev:Du kan nå målet ditt ved faktorisering.

En annen måte man kan gjøre det på er å plusse sammen eksponentene i f(x), og deretter derivere. da slipper man unna en del ekstra jobb.
hint
[tex]a^{b} * a^{c} = a^{b+c}[/tex]

Men det er jo bra hvis du klarer å fullføre oppgaven slik den står først
Ja! Takk skal du ha, klarte den ved faktorisering, men hvordan kan jeg løse den ved å plusse eksponentene siden det er plusstegn og ikke gangetegn mellom dem?
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Det er bare å plusse de sammen.

[tex]f(x) = x^{3} * x^{\frac{1}{2}}[/tex]

Hvis du ser på eksemplet mitt, hva blir b og c her?
lærematte
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 25/10-2014 19:35

hallapaadeg skrev:Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Det er bare å plusse de sammen.

[tex]f(x) = x^{3} * x^{\frac{1}{2}}[/tex]

Hvis du ser på eksemplet mitt, hva blir b og c her?
Du sa at jeg kan løse denne 'likningen' [tex]{}12x^{2} (x^{2} -1)^{2}+(x^{2}-1)^{3}[/tex]
ved å plusse sammen eksponentene men du ser at det er plusstegn mellom de to leddene.

Svar: [tex]x^\tfrac{7}{2}[/tex]
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Det var ikke helt det jeg mente. Jeg mente å derivere [tex]x^{3} * x^{\frac{1}{2}} = x^{\frac{7}{2}}[/tex], som blir [tex]\frac{7}{2} x ^ {\frac{5}{2}}[/tex]. Det er det samme svaret man får hvis man deriverer f(x) i GeoGebra, men det blir ikke den samme svar som i fasit.

Jeg er visst på tynn is når jeg snakker om dette her. Slik du løste det er den rette måten.

så bare glem alt det jeg skrev :P Hvorfor det blir feil vet jeg ikke men..
lærematte
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 25/10-2014 19:35

hallapaadeg skrev:Det var ikke helt det jeg mente. Jeg mente å derivere [tex]x^{3} * x^{\frac{1}{2}} = x^{\frac{7}{2}}[/tex], som blir [tex]\frac{7}{2} x ^ {\frac{5}{2}}[/tex]. Det er det samme svaret man får hvis man deriverer f(x) i GeoGebra, men det blir ikke den samme svar som i fasit.

Jeg er visst på tynn is når jeg snakker om dette her. Slik du løste det er den rette måten.

så bare glem alt det jeg skrev :P Hvorfor det blir feil vet jeg ikke men..
Den er grei :-) og takk for hjelpen!
lærematte
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 25/10-2014 19:35

Hei jeg har f(x)= [tex](x^{2}-1)\sqrt x+1[/tex]

Jeg skal finne bunnpunktet ved regning og jeg har funnet f'(x)=

[tex]\frac{(5x^{2}+4x -1)}{2\sqrt x+1}=0[/tex]

Hvordan går jeg videre her?

P.S begge kvadratrøttene har resten med seg. For eks. det skal stå (x+1) under på begge kvadratrøtter. Vet ikke hvordan jeg skal få kvadratrota til å 'fortsette' på texeditor :(
Svar