Fysikk krefter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

En gjenstand på [tex]{6.0 kg}[/tex] er påvirket av flere krefter. En av de har absoluttverdien [tex]{25N}[/tex]. Legemet har akselerasjonen [tex]{0.50 m/s^2}[/tex]. Kraften, akselerasjonen og forflyttingen har samme retning.

Hva er summen av kreftene som virker på legemet?

Jeg tar og bruker Newtons 2 lov for å finne kraften som gir legemet akselerasjonen [tex]{0.50 m/s^2}[/tex]
[tex]{F=0.50*6=3N}[/tex]
I og med at den kraften vi har fått oppgitt og at akselerasjonen har samme retning så tror jeg at at man skal gjøre sånn for å finne summen av kreftene som virker på legemet: [tex]{25N+3N=28N}[/tex]
Fasiten sier at svaret skal bli 3N. Skjønner ikke helt hvordan det kan bli det i og med at de begge to har samme retning. Har nok misforstått her, men ser ikke hvor.
Vegard12

Svaret blir 3N. Det med 25N er bare for å gjøre deg forvirret, og du kan overse det.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det er summen av kreftene du finner med Newtons 2. lov.

At det er en kraft på 25N i samme retning som summen av kreftene, betyr bare at du har flere krefter som virker inn og som er motsatt rettet.
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

Har en oppgave til som jeg begynner å bli forbanna på nå!

En bil har massen 800 kg og kjører med farten 54 km/h.
Hva er kraftsummen som må virke på bilen hvis bilen skal øke farten til 72 km/h på 4s.

Regner først om til m/s. [tex]{54 km/h=15 m/s}[/tex] og [tex]{72m/h=20m/s}[/tex]
I og med at vi skal finne kraftsummen så tenker jeg at vi skal bruke [tex]{F=m*a}[/tex]
Her mangler vi akselerasjonen så da velger jeg å bruke likningen [tex]{v=v_0*t+a*t}[/tex]
[tex]{v_0=15m/s}[/tex], [tex]{v=20m/s}[/tex] og [tex]{t=4s}[/tex]

Når jeg løser likningen ender jeg opp med [tex]{a=-10m/s^2}[/tex] noe som gir helt feil svar når jeg setter dette inn i [tex]{F=m*a}[/tex]
Har jeg tenkt helt feil her, eller er tankegangen riktig, men utførelsen feil?
Svar