ABC formelen med E^x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
trycarpe
Cantor
Cantor

Kan noen hjelpe meg med å forstå hvordan jeg bruker ABC formelen på [tex]e^{x}[/tex] ?

Jeg har
[tex](e^{x})^{2}+2-3[/tex]
Hvordan skal jeg i det hele tatt bruke kvadratroten på noe med [tex]e^{x}[/tex] ? ??? :oops: :oops:
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet

trycarpe wrote:Kan noen hjelpe meg med å forstå hvordan jeg bruker ABC formelen på [tex]e^{x}[/tex] ?

Jeg har
Hvordan skal jeg i det hele tatt bruke kvadratroten på noe med [tex]e^{x}[/tex] ? ??? :oops: :oops:
Var det meningen at det skulle [tex]2-3[/tex] og ikke [tex]2x-3[/tex]?
Prøv å substituere ved å sette [tex]z = e^x[/tex], så løser du andregradslikningen med hensyn på [tex]z[/tex].
Når du har fått svarene må du huske å sette dem lik [tex]e^x[/tex] igjen også løser du med hensyn på [tex]x[/tex].
trycarpe
Cantor
Cantor

pi-ra wrote:
trycarpe wrote:Kan noen hjelpe meg med å forstå hvordan jeg bruker ABC formelen på [tex]e^{x}[/tex] ?

Jeg har
Prøv å substituere ved å sette [tex]z = e^x[/tex], så løser du andregradslikningen med hensyn på [tex]z[/tex].
Når du har fått svarene må du huske å sette dem lik [tex]e^x[/tex] igjen også løser du med hensyn på [tex]x[/tex].

Jeg forstår at jeg kan skrive u^2 istedenfor ex^2 men dette hjelper ikke meg med å forstå hvordan jeg skal få det inn i en abc formel. I abc formelen er jeg avhengig av å bruke kvadratroten. Hvordan gjør jeg dette over en u? eller deler for den saks skyld..
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet

trycarpe wrote:
pi-ra wrote:

Jeg har

Jeg forstår at jeg kan skrive u^2 istedenfor ex^2 men dette hjelper ikke meg med å forstå hvordan jeg skal få det inn i en abc formel. I abc formelen er jeg avhengig av å bruke kvadratroten. Hvordan gjør jeg dette over en u? eller deler for den saks skyld..
Jeg antar likningen du mente å skrive var [tex](e^x)^2 + 2(e^x) - 3[/tex] ?

Vi setter [tex]u = e^x[/tex], og har da at [tex]u^2 + 2u - 3[/tex]
På samme måte som om det skulle stått [tex]x^2 + 2x - 3[/tex], tenker du at [tex]a = 1, b = 2[/tex] og [tex]c = -3[/tex]
trycarpe
Cantor
Cantor

Nei jeg har skrevet det riktig, fikk svar på det jeg lurte på egentlig . at U skal skrives som 1 . Tusen takk!
Bare for å sjekke at jeg har gjort riktig her. Svaret blir at x= 0 ?

Edit: jeg så nå at jeg har gjort feil. det er riktig som du sier at det er 2u...
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet

Bare hyggelig:)
Geezer
Fibonacci
Fibonacci

Du trenger ikke bruke andregradsformelen engang. Du får (e^x)^2=1 som er det samme som e^x=1 siden roten av 1 er 1. Da blir x=0 siden e^0=1
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet

Geezer wrote:Du trenger ikke bruke andregradsformelen engang. Du får (e^x)^2=1 som er det samme som e^x=1 siden roten av 1 er 1. Da blir x=0 siden e^0=1
Nå antok jeg at han faktisk mente å skrive [tex]2(e^x)[/tex] da han hadde med tre forskjellige ledd.
Post Reply