Kan noen si om denne oppgaveløsningen er grei(eller hva som må endres for full pott)?
oppg:
Binomiske forsøk:
Du kaster en terning 6 ganger
b) hva er sannsynligheten for at du får to seksere?
løsning:
b) Bruker formel
[tex]\binom{n}{k}*p^{k}*(1-p)^{n-k}[/tex]
Hvor
n=6
k=2
p=[tex]\frac{1}{6}\approx 0,17[/tex]
[tex]\binom{n}{k}*p^{k}*(1-p)^{n-k}[/tex]
[tex]\binom{6}{2}*0,17^{2}*(1-0,17)^{6-2}[/tex]
=[tex](\frac{6*5}{2*1})*0,17^{2}*(0,83)^{4}[/tex](HER VILLE JEG OGSÅ VIST STRYKING AV 6VS2=3VS1 SOM IKKE ER MED HER)
=[tex]15*0,17^{2}*0,83^{4}[/tex]
=[tex]0,206[/tex]
[tex]\approx 0,2[/tex]
Sannsynligheten for å få to seksere er 0,2 som tilsvarer [tex]\frac{1}{5}[/tex]
(med to streker under tekstsvaret og en under [tex]\approx 0,2[/tex]
Oppgaveføring
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis det skal være en perfekt super besvarelse bør du si hvorfor dette er binomisk fordeling (med mindre det står i oppgaven).
Du bør ta med noe på venstresiden av utregningen din, f.eks. P(2 seksere) = ...
Å gjøre om et avrundet desimalsvar til brøk bør du unngå. Du kan lett regne ut det eksakte svaret her med å la sannsynlighene være $\frac {1}{6}$ og $\frac {5}{6}$, men ikke gå fra avrundet desimal (som er et ca-svar) til brøk (som er eksakt).
Det eksakte svaret er $\frac {3125}{15552}$ btw.
Du bør ta med noe på venstresiden av utregningen din, f.eks. P(2 seksere) = ...
Å gjøre om et avrundet desimalsvar til brøk bør du unngå. Du kan lett regne ut det eksakte svaret her med å la sannsynlighene være $\frac {1}{6}$ og $\frac {5}{6}$, men ikke gå fra avrundet desimal (som er et ca-svar) til brøk (som er eksakt).
Det eksakte svaret er $\frac {3125}{15552}$ btw.

-
- Dirichlet
takker;) så bruke 1/6 i stedet for 0,17(egentlig 0,1666...men avrundet som vist) er egentlig bedre besvarelse og gir iallefall full score?som for eksempel 1/6^4=1/1296 i stedet for 0,17^4? Regner med sånne oppgaver er på del 2 som er en kalkulatoroppgave ifra nest siste utregning til svaret;) Ser og nå at brøk gir mer eksakt. Greit å gjør det på del 2, del 1 ville nok blitt en del avrundinger hvis det trengs
-
- Dirichlet
selv om (1/6)^4 kan tas på kladdeark uansett hvis det er del 1 oppgave;)bare å regne ut 6^4
-
- Dirichlet
yepp, var pirking jeg hadde lyst på så det kan bli så perfekt som mulig og full score;) Jo mer pirking, jo bedre egentlig;)
-
- Dirichlet
Men med hypergeometriske forsøk. Da er det vell ingen lett måte å bruke kun brøk? Der er det vell å regne hver av binomkoffisientene og regne brøken man får hver for seg? og så bruke helst 1 desimal i svaret?
-
- Dirichlet
Kom på at Cas i Geogebra gir eksakt med brøk;)har brukt kalkulator i google som er veldig dumt å gjøre siden man ikke får det under eksamen...så Cas funker;)
Kommer an på oppgaven, men du burde helst oppgi svaret i brøk. 5/2(2.5) eller 3/2(1.5) kan være ok å oppgi med desimal, men hold deg til brøk med mindre du skriver som prosent...
-
- Dirichlet
yepp, i tillegg: Man kan skrive VED SIDEN AV utregningen at man for eksempel bruker regel [tex]\binom{n}{0}=1[/tex]
Kanskje skrive ved en "liten marg" på høyre side av utregningen, helst rett ved siden av den utregningen man utfører den regelen?
Kanskje skrive ved en "liten marg" på høyre side av utregningen, helst rett ved siden av den utregningen man utfører den regelen?
Så lenge du viser klart hvilke(n) regler du har brukt, vil jeg anta at det går fint. Personlig liker jeg å lage en liten "boks" til høyre hvor jeg skriver formel/regel. Hvis det virker nødvendig, så tar jeg med en forklaring i tillegg.
-
- Dirichlet
yepp;)noen regler er det jo ikke noe særlig å forklare, men ellers er det greit, kanskje jeg bruker boks da, tipper det blir oversiktlig;)