Funksjoner...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Ababuah

Hei!

Jeg trenger hjelp med denne oppgaven, det hadde vært fornøyelig med ordentlig svar. Takk på forhånd!

Oppgaven:
Produsenten av en bestemt type hundefôr anbefaler at den daglige fôr mengden M(x) målt i gram er gitt ved
M(x) = 30 * x^0,70 , der x er vekten av hunden i kg.

Fru Hansen har to hunder. Den en veier 20 % mer enn den andre. Hvor mange prosent mer fôr skal den tunge hunden ha?
Ali Al Hussain

Hei Ababuah!

Jeg hadde denne oppgaven til tentamen for noen år siden. Jeg skrev at den tunge hunden skal ha 20% mer for, da den har 20% større masse.

Hversegod!
Torbjørn

Ali Al Hussain wrote:Hei Ababuah!

Jeg hadde denne oppgaven til tentamen for noen år siden. Jeg skrev at den tunge hunden skal ha 20% mer for, da den har 20% større masse.

Hversegod!
Det er umulig 20% mer fôr, funksjonen motsier svaret ditt. Dette var en vrien oppgave. Det er vel en R1 oppgave eller?
Ababuah

Nope. Det er en 1T oppgave.
matematikk 1S
Dirichlet
Dirichlet

likningssett?

1.hund=h
2.hund: h+20/100=g
Hvor første hund=h og andre hund er g?

kan det bli riktig? Sånn ca om det ikke blir helt feil;)
Lektorn
Riemann
Riemann

Hvis første hund veier x kg, hvor mye veier den andre da?
detKlokehodet

ca ca $13.6126977\%$ mer
Post Reply