Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei, har en heldagsprøve i fysikk 2 i morgen og har noen problemer med noen oppgaver jeg jobber med. Uansett, spørsmålet lyder:
En base hopper med masse 70kg kaster seg utfor en klippe. I løpet av de første 20,0 s tilbakelegges basehopperen 946 m. Deretter løses fallskjermen ut.
Jeg har klar alle oppgavene fram til f, hvor jeg skal finne hvor lang tid det tar før han oppnår terminalfarten.
Oppgaven er fra Fysikk 2 Ergo Heldagsprøve - Høsten 2010 til informasjon.
Vis noen kunne ha hjulpet meg med denne hadde det vært til stor hjelp. Vis dere trenger mer informasjon er det bare å spørre så skal jeg hjelpe til så godt jeg kan.
Takk på forhånd
iillumination wrote:Hei, har en heldagsprøve i fysikk 2 i morgen og har noen problemer med noen oppgaver jeg jobber med. Uansett, spørsmålet lyder:
En base hopper med masse 70kg kaster seg utfor en klippe. I løpet av de første 20,0 s tilbakelegges basehopperen 946 m. Deretter løses fallskjermen ut.
Jeg har klar alle oppgavene fram til f, hvor jeg skal finne hvor lang tid det tar før han oppnår terminalfarten.
Vis noen kunne ha hjulpet meg med denne hadde det vært til stor hjelp. Vis dere trenger mer informasjon er det bare å spørre så skal jeg hjelpe til så godt jeg kan.
Takk på forhånd
Hei, står det noe sted hva vi skal finne. Jeg klarer ikke å se hva du har som spørsmål Også en ting til,
Jeg skal ha halvdagsprøve i Fysikk 2 snart jeg også, men vi har ikke fått noen eksempelprøver ennå, det er tross alt rett etter jul, men kunne du delt noen med oss her? Hadde vært til stor hjelp.
iillumination wrote:Hei, har en heldagsprøve i fysikk 2 i morgen og har noen problemer med noen oppgaver jeg jobber med. Uansett, spørsmålet lyder:
Takk på forhånd
Hei, står det noe sted hva vi skal finne. Jeg klarer ikke å se hva du har som spørsmål Også en ting til,
Jeg skal ha halvdagsprøve i Fysikk 2 snart jeg også, men vi har ikke fått noen eksempelprøver ennå, det er tross alt rett etter jul, men kunne du delt noen med oss her? Hadde vært til stor hjelp.
Hei, takk for svar, har vært innom denne siden, men skjønner ikke hvordan jeg skal finne tiden som basehopperen bruker for å oppnå terminalfart, altså maks fart, ut i fra dette.
Du finner terminalfarten ved å lage en funksjon av farten og derivere den. Den deriverte av farten er akselerasjonen. når akselerasjonen er 0 har hopperen oppnåd terminalfart.
Gjest wrote:Du finner terminalfarten ved å lage en funksjon av farten og derivere den. Den deriverte av farten er akselerasjonen. når akselerasjonen er 0 har hopperen oppnåd terminalfart.
OMG! Tusen takk! Kom fort fram til svaret når du nevnte dette ! Tusen takk igjen ! Dette var til stor hjelp! ;D