Talleks opptjeningsprinsippet og sammenstillingsprinsippet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hanne-BI
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 01/12-2014 17:33

Noen som har et greit talleksempel på opptjeningsprinsippet og sammenstillingsprinsippet?

Typiske oppgaver:

Hva går opptjeningsprinsippet ut på? Belys svaret ditt med et talleksempel.
Opptjeningsprinsippet avklarer når en inntekt skal registreres i resultatregnskapet. En inntekt er opptjent når varen er levert.
Talleks: ?

Hva går sammenstillingsprinsippet ut på? Belys svaret ditt med et talleksempel.
Sammenstillingsprinsippet avklarer at utgifter skal kostnadføres i samme periode som tilhørende inntekt.
Talleks: ?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Opptjeningsprinsippet vil som regel innebære at inntekten er opptjent ved selve salgstransaksjonen, det vil si når varen leveres og kunden betaler umiddelbart. I noen tilfeller vil derimot opptjening og transaksjon skje adskilt, og da gjelder reglene om fremskutt eller utsatt resultatføring.

Fremskutt resultatføring kan være når man får penger på forhånd på grunn av en langsiktig kontrakt, mens utsatt resultatføring kan være når det oppstår tilleggsytelser etter salgstidpsunktet.

Sammenstillingsprinsippet tilsier at utgifter skal kostnadsføres i samme periode som tilhørende inntekt.

Om du er ute etter talleksempler, så burde dette være en smal sak. Hva om jeg klipte plenen din for 200kr? Hvordan ville fremskutt eller utsatt resultatføring kunne gått for seg?

Under sammenstillingsprinsippet vil jeg kunne kjøpe meg ei ny bukse for pengene jeg tjente på plenklippinga. Siden det er de pengene jeg bruker på det, så fører jeg bukse-utgiften i samme periode som du ga meg de 200 kronene.
Bilde
Hanne-BI
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 01/12-2014 17:33

Takk for svar.

Et spørsmål til:

"Hva menes med alternativkostnad? Gi to eksempler."

Svar:

Alternativkostnad er den inntekten vi går glipp av gjennom å velge noe fremfor et annet alternativ.

Eks1: Vi investerer pengene våre i en hytte på Geilo. Vi kunne investert pengene våre i aksjeandeler som vi antakeligvis hadde fått høyere avkastning for. Inntekten vi går glipp av her er alternativkostnaden.

Eks2: Vi leier en hybel istedenfor å ta opp boliglån i banken. Vi leier for kr 6.000/mnd. Hadde vi tatt opp boliglån i banken på kr 2 mill. hadde vi måttet betale kr 10.000/mnd. Som student blir det for dyrt og da blir alternativkostnaden 6.000 - 10.000 = -4.000.

Vi er ikke blitt bedt om talleks, men belyser svarene mine tilstrekkelig oppgaven?
Svar