Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
FerdinandTheBull

Hei. Jeg sitter fast på en oppgave om sannsynlighet og lurte på om det var noen som kunne hjulpet

Statistikk fra 2003 viser at 25% av dem som gikk opp til praktisk førerprøve, strøk.
Betrakt 8 tilfeldig valgte personer som gikk opp til førerprøven 2003, og beregn sannsynlighet for følgende hendelser:

b) 2 strøk
c) Minst halvparten strøk

Fasit er b) 31,1% og c) 11,4%, men jeg klarer ikke å komme til riktig svar. På forhånd takk
Norm

Hvilken sannsynlighetsfordeling kan brukes på en slik problemstilling? Kan det ha noe å gjøre med enten-eller?
Lektorn
Riemann
Riemann

Slik oppgaven er stilt er nok dette snakk om en binomisk fordeling med p=1/4 og n=8.
Guest

Hmm, takk for svar

Jeg klarte b) og kom frem til 28*(0,25^2)*(0,75^(8-2)) = 31,1%, men for ikke det til å stemme med samme formel i oppgave c
Lektorn
Riemann
Riemann

Du må summere sannsynlighetene; P(X=4)+P(X=5)+P(X=6)+P(X=7)+P(X=8). Eventuelt 1 - P(X=0) - P(X=1) - P(X=2) - P(X=3).
En typisk jobb for et digitalt hjelpemiddel..
Guest

Jeg har helt klart noe feil, for når jeg gjør det, kommer jeg til 4,94%
Guest

Jeg fikk det til :) glemte å endre antall kombinasjoner. Tusen takk for hjelpen :)
Post Reply