Den nye eksamensordningen 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Putin

Takk for støtten Aleks, ja konkurransen er beinhard, og det er ikke alle som vil til utlandet for å studere. Mange vil studere her hjemme i Norge, og når mulighetene er der, hvorfor ikke prøve seg. En må aldri gi opp, og neste gang skal jeg klare sekser i 1T.


Hadde vært fint med noen gode tips for å realisere målet mitt...På forhånd takk.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det er vanskelig å gi deg tips når det ikke er noe konkret du feiler på de 5+ gangene, og vi vet heller ikke nøyaktig hva du har gjort (og ikke gjort) tidligere.

Du må ihvertfall lære deg et digitalt hjelpemiddel skikkelig til del 2. For det første kan det som nevnt dukke opp oppgaver som krever digital løsning, men kanskje enda viktigere er at du kan spare veldig mye tid på å bruke verktøyene fornuftig. Lik det eller ei, men slik at UDIR bestemt at eksamen skal være akkurat nå..
Putin

Takk for svaret. Det jeg sitter og grubler på nå er om det er lettere å gjøre en femmer i 1T til sekser, eller en firer i R2 til en sekser?

Jeg får såklart mye bedre snitt når jeg øker R2 karakter fra 4 til 6, men føler at det er kanskje litt urealistisk. Selv å få en femmer er ganske vanskelig. Er det lurt å heller satse på 1T og få en sekser der?

Hva er deres formening om dette?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvis det er snittet du må ha opp med $\frac {1}{x}$ blir vel en 5'er i R2 like bra som en 6'er i 1T (hvis du har hhv. 4 og 5 i de to fagene fra før).
Når du har prøvd så mange ganger i 1T ville jeg nesten vurdert å prøve på 5'er i R2, men det er slik jeg ser det.
Putin

Takk for tips, men har du noen tips til hvordan jeg bør forbrede meg til eksamen i R2. Mener at jeg kan klare en sekser i R2 hvis jeg virkelig setter meg inn i det faget. Jeg elsker matematikk, men d er alltid noe som ødelegger for meg. jeg presser meg ikke nok, og hvis jeg fra januar begynner å lese minst en gang i uken på det faget, da burde det gå an å klare en bra karakter til eksamen den 20 mai.

Ønsker gode råd fra dyktige folk. Det bemerkes at jeg alltid har bare gjort gamle eksamensoppgaver, og prøvd å forstå pensum ut i fra oppgavene, denne gangen kanskje jeg bør først se på videoer som omhandler R2, før jeg går løs på oppgaver.

God jul og godt nytt år til alle engler på matematikk.net som alltid gir gode råd.
Nash

Den nye eksamensordningen og eksempeloppgavene har noen oppgaver som mange lærere i alle matematikkfag selv sliter med å løse... er ikke det litt på kanten å forvente at elevene da skal forstå dette? Tenker spesielt på oppgaver som oppgave 6 i R2 del 2, og siste oppgave i R1 del 2 som ligner litt på hverandre. Det står ingenting i lærebøkene eller i Geogebramanualen om dette, hvor skal man da ha lært det?
rrrrr

Jeg lastet det ned gratis på MacBook pro
Svar