Sfærisk geometri - R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ThomasSkas
Galois
Galois

Hei,
er det noen her som vet om sfærisk geometri er en del av matematikk R2 faget?
Sfærisk avstand, sfæriske tokanter og trekanter, sfærisk trigonometri og en del mer utgjør den siste delen av romgeometri kapittelet i Sinus R2 boka.

Jeg kan ikke se at eksamensoppgavene i R2 har inneholdt noen liknende emner, og det er heller ikke spesifisert direkte i læreplanen?
Uansett, klassen min har ikke kommet dit enda, vi har akkurat begynt på romgeometri kapittelet, men jeg har allerede jobbet på egenhånd med det andre og kommet til sfærisk geometri. Det jeg lurer på er om jeg bør bruke tiden min på dette, og om det er noen gode nettsider som har en del lærestoff knyttet til dette. Det ser veldig interessant ut, så jeg tenkte hvorfor ikke lære meg dette. ;)

God jul!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Nei
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Lektorn
Riemann
Riemann

Dagens Sinus R2-bok inneholder 4 kapitler du trygt kan hoppe over: 5.6 - 5.9.

Men den mangler også noen momenter som etter min mening er pensum:
- Avstand fra et punkt til et plan, fra et punkt til en linje og mellom 2 linjer
- Skjæringslinje mellom 2 plan

Det ligger vel noe tilleggsinfo ute på web-siden til læreboka men ikke alt er dekt der heller såvidt jeg husker.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Mener å huske at vi fikk et skriv 2008/2009 om at lærebokforfatterne til Sinus hadde feiltolket læreplanen, og at dette ikke var pensum i R2 - så det kan nok trygt droppes.
Ivan

Hei!
Jeg syns du bør kjøre på.
Gjør det som virker morsomt. Undersøkelse litt her og litt der. Du er sikkert gammel nok til å lære noe fordi det er morsomt og interessant, ikke bare for læreren din sin skyld!

Ivan
Post Reply